Flere studenter får tilbud om studieplass

4.470 søkere får i disse dager tilbud om studieplass ved UiT Norges arktiske universitet. Det er 201 flere enn i fjor og en økning på 4,7 prosent, viser tall fra Samordna opptak.
Karde, Hanne
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Hanne Karde
Published: 23.07.14 00:00 Updated: 24.07.14 09:45

Rektor Anne Husebekk

Blant de åpne studiene gis det flere tilbud til studenter innen realfag som informatikk, romfysikk og anvendt fysikk og matematikk. I tillegg er idrett, samfunnsfag, arktisk friluftsliv, samt fiskeri – og havbruksvitenskap studier, hvor det sendes ut flere tilbud i år.

Innenfor de adgangsregulerte studiene er det gitt flere tilbud til studenter på rettsvitenskap, økonomiske fag og nettbaserte studier innen bedriftsøkonomi og ledelse. I tillegg er det flere som gis mulighet til å bli sykepleier, bioingeniør, barnehagelærer, lektor og ingeniør i sikkerhet og miljø.

-  UiT har høye søkertall og det er svært hyggelig å sende ut tilbud til så mange unge, ambisiøse mennesker, kommenterer Anne Husebekk. Vi har et bredt spekter av ulike utdanningstilbud og studentene får en utdannelse som forbereder dem godt på den fremtidige yrkeskarriæren. Vi er glade for at mange setter pris på dette og søker seg til UiT, både i Troms og Finnmark, sier Husebekk.

UiT har en sterk posisjon i Nord-Norge samtidig som interessen blant studiesøkere fra Sør-Norge øker. Opptaket viser at i år er det 1.432 personer utenfor landsdelen som får tilbud om studieplass ved UiT, noe som er en økning på 11, 2 prosent fra i fjor.

-  Vi har jobbet over tid for å trekke til oss flere studenter fra sør. Studiemiljøet ved UiT har et godt omdømme, og Nord-Norge er et attraktivt sted å studere, sier Husebekk.

Interessen for studier i Finnmark er også stor, og det gis i disse dager tilbud til 520 søkere ved UiTs campuser i Finnmark, noe som er en økning på 45,7 prosent.

-  Aldri før har så mange kunnet ta en universitetsutdannelse i Nord-Norge. For UiT er det viktig å gi et godt studietilbud ved alle våre campuser, og vi er stolt og glad for at så mange studenter har valgt nettopp Finnmark som studiested, sier Husebekk. Hun minner avslutningsvis om at søkere som har fått tilbud om studieplass må huske å svare innen 26. juli.

Kontaktpersoner:

Rektor Anne Husebekk, mobil 481 41 286

Opptaksleder Jørund Jørgensen, tlf. 77 62 31 33 / 959 96763

Informasjon om søkertallene finnes på nettsidene til Samordna opptak: http://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/sokertall-2014/index.html

Karde, Hanne
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder