Rekordmange internasjonale studenter

Hele 542 internasjonale studenter har takket ja til studieplass ved UiT Norges arktiske universitet. De kommer fra 66 forskjellige land.
Arnstad, Mali Anette
Published: 13.08.14 00:00 Updated: 13.08.14 14:44

362 av disse skal studere ved UiT i Tromsø, mens 180 studenter har takket ja til tilbud om studieplass i Alta. 80 av disse er nettstudenter.

Det er flere og flere internasjonale studenter som velger UiT som studiested.

Det er svært viktig for UiT at vi hevder oss i konkurransen om de internasjonale studentene, og utviklingen viser at vi gjør nettopp det, sier prorektor for utdanning Wenche Jakobsen.

De internasjonale studentene har et tettpakket program med informasjon om alt fra registrering på web'en til bussystemet. Da trengs det en pust i bakken. (Foto: Ute Vogel)

I år er det Tyskland som topper lista over flest studenter fra et bestemt land, mens det i fjor var de russiskspråklige som dominerte. I Alta er det flest russiske studenter av de internasjonale.

I år kommer også studentene kommer fra enda flere nasjoner, hele 66 i tallet. I 2013 var 54 forskjellige land representert på campus. I tillegg kommer alle de nordiske studentene som reiser utenom utvekslingsprogram og immatrikuleres som ordinære studenter.

Hele uka blir det ulike arrangement for studentene, som omvisninger og sosiale tilstelninger for at de skal lære UiT og Nord-Norge å kjenne.

Arnstad, Mali Anette
Published: 13.08.14 00:00 Updated: 13.08.14 14:44