Kan redde titusenvis av barn

Mange tusen hiv-smittede barn over hele verden kan reddes av forskningsprosjektet professor Jon Øyvind Odland leder fra Universitetet i Tromsø.
Published: 19.08.14 00:00 Updated: 18.08.14 13:30

Professor Jon Øyvind Odland har fått 36,5 millioner kroner – en av historiens største enkelttildelilng fra Norges Forskningsråd. Pengene skal brukes på den hyppigste dødsårsaken til hiv-smittede barn, lungesykdommen CLD. Rundt halvparten av barna som er rammet av CLD dør.

Tekst og foto: Lasse Jangås

Prosjektet har nå fått 36,5 millioner kroner fra Norges Forskningsråd, en av historiens største enkelttildelinger til helseforskning fra rådet, og Verdens Helseorganisasjon (WHO) er, i følge professor Odland, allerede svært interessert.

– Vi har nå hatt vårt første møte med WHO, og der er de i fyr og flamme. Dette kan bli en del av deres offisielle program i framtiden, sier han.

Les også: Vant pris for forskning på HIV

I kjølvannet av hiv

Bakgrunnen for prosjektet er de dystre tallene som er kommet i kjølvannet av hiv/aids-pandemien de siste tiårene.

– Den generasjonen som ble infisert av hiv først døde ut. Barna deres ble tatt hånd om av besteforeldrene sine, men nå blir også besteforeldregenerasjonen borte. Vi anslår at det lever om lag én million foreldreløse barn i det sørlige Afrika, og mer enn 600.000 er hiv-smittede, forklarer Odland.

– Og mens hiv-smitte for 15 år siden var en dødsdom, kan man i dag leve fint med hiv dersom man får riktig behandling. Men det viktige her er at når de hiv-smittede behandles, dukker det opp en ny og alvorlig problemstilling. Immunforsvaret deres oppfører seg helt annerledes enn hos andre, og mer enn hver tredje får kroniske lungeproblemer, med kortpustethet og hoste.

– Halvparten dør

Akutt forverring av denne typen lungesykdom (CLD) er den hyppigste dødsårsaken blant disse barna, og det finnes per i dag ingen klinisk dokumenterte retningslinjer for behandling.

­– Rundt halvparten av barna som er rammet dør av lungebetennelse eller lungesvikt fordi CLD påvirker de små luftveiene deres, sier Odland.

– Det er imidlertid utviklet medisiner som er velprøvde på lungekomplikasjoner hos barn i andre sammenhenger og i laboratoriesammenhenger.

Nå starter forskningsprosjektet hvor det skal gjøres forsøk med virkestoffet azithromycin.

– Ja, vi tester dette ut i kontrollerte forsøk med 400 barn i Malawi og Zimbabwe mellom 5 og 15 år som er hiv-smittet og har CLD. Etter systematisk testing vil vi se om bakteriefloraen endres gjennom behandlingen og om immunresponsen endres.

Les også: HIV, malaria og tuberkulose blomstrer fortsatt

Et spørsmål om liv eller død

Bak prosjektet ligger observasjoner som er gjort i Zimbabwe og Malawi over flere år.

– Både på UiT og ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) har det vært jobbet mye med internasjonal helse oppgjennom årene. UNN har satset mye på bistand, men har hatt mindre fokus på forskning. Forskning på internasjonal helseproblematikk har tradisjonelt stått sterkt i Bergen og i Oslo, og for oss er det selvsagt en utrolig gledelig sak at vi er tildelt et så stort beløp for vårt prosjekt. Vi har faktisk fått det vi søkte om, noe som ikke skjer så ofte, sier Odland.

– Det må nevnes at Helse Nords mangeårige innsats i Malawi og Zimbabwe har vært svært viktig for dette prosjektet. Helse Nord har bygget opp et laboratorium for tuberkulosediagnostikk og -behandling i disse landene.

Det arbeidet har Odland selv koordinert. Og det er i forbindelse med dette arbeidet at man har sett behovet for behandling mot CLD.

– For barna er det både et spørsmål om liv eller død, og at svært mange blir berøvet sin barndom.

Team i flere land

– Jeg er gynekolog og fødselslege, og infeksjonsmedisin er en vesentlig del av min spesialitet. Jeg har jobbet mye med mor/barn-helse og hiv/aids-problematikk internasjonalt, og gjennom Helse Nords prosjekter har vi opparbeidet oss en stor kontaktflate i Malawi, Zimbabwe, Sør-Afrika og England, sier han.

I forskningsteamet er det ei gruppe fra UNN og UiT, som foruten Odland består av overlege Trond Flægstad og professor Tore Gutteberg, ei gruppe fra Zimbabwe og Malawi samt deltakere fra Sør-Afrika og Oxford i England.

– Vi har knyttet til oss den beste ekspertisen, og vi er ganske stolte over at vi skal styre dette her fra Tromsø, sier Jon Øyvind Odland.

– Ville lett kjedet meg i meste laget

Han har selv fått forskningsfri det neste året, og flytter til Malawi 1. september.

– Jeg har vært der til og fra i ti år nå, og jobber også parallelt med mor/barn-helse, spesielt jordmor- og gynekologutdanning, sier Odland, som gleder seg til å reise.

– Dette er det mest meningsfulle jeg kan gjøre. Jeg har kanskje ti år igjen av min yrkeskarriere, og kunne slått meg ned med privatpraksis her og tjent gode penger. Men da hadde jeg kjedet meg i meste laget. Arbeidet i Afrika gir mening, det er faglig stimulerende og man blir kjent med mange interessante mennesker.

Published: 19.08.14 00:00 Updated: 18.08.14 13:30