UiTs nye og moderne Teknologibygg tatt i bruk

– Vi er veldig fornøyde, sier både studenter og ansatte. Teknologibygget har vært på ønskelista til de ansatte siden slutten av 70-tallet.
Solhaug, Randi Merete
Published: 04.09.14 00:00 Updated: 17.12.14 13:55

Studentene Sofie Ness (t.v) og Martine Espeseth trives godt i de lyse omgivelsene i det nye Teknologibygget. Alle foto: Torbein Kvil Gamst

– Det har blitt et ordentlig fint bygg, og jeg er veldig fornøyd med å få være her og få undervisning i stedet for i de brakkelignende lokalene vi har hatt på Strandveien. Som student er det i tillegg kjempebra og endelig få være på campus, møte andre studenter og føle seg som en del av et stort universitet, sier Sofie Ness som går sisteåret på bachelorstudiet i prosess og gassteknologi.

Medstudent Martine Espeseth er enig:

– Jeg er veldig fornøyd. Overgangen fra “brakka” til dette er veldig stor.  Vi kommer til å få mye bedre arbeidsmetoder her. Grupperommene har for eksempel store skjermer vi kan koble oss på, og det gjør det lettere når vi skal samarbeide – i stedet for at alle skal sitte med hver sin pc kan vi alle følge samme skjerm, forteller Espeseth, som går sisteåret på energi, klima og miljø.

Bygget har flere arbeidsrom med storskjerm hvor studentene kan jobbe sammen.

Eget simulatorsenter

Teknologibygget på campus Tromsø ligger rett ved Realfagbygget, og man kan enkelt ta seg over fra det ene bygget til det andre via en bro – som har fått navnet teknologibroen. Nybygget åpnet for bruk 20. august, men ennå er det en del utstyr som skal på plass før alt er helt ferdig.

– Vi er ennå i en flytteprosess, men om noen ukers tid regner vi med å ha fått på plass det meste av det avanserte utstyret, forteller leder Yngve Birkelund ved Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet (IIS).

Det er om lag 300 rom i det nye bygget. I tillegg til undervisningsrom og kontorer, er det flere spesiallaboratorier med avansert utstyr for undervisning i blant annet mikrobølgeteknologi og plasmateknikk.

I tillegg er det også gjort plass til verksteder, en tungregnemaskin og et eget simulatorsenter som inneholder to skipssimulatorer, en ubåtsimulator og en flysimulator.

Det spesielle med den største skipssimulatoren, er at den har en bevegelig bro. Den kan ha en slagside på 25 grader, og man kan trene på å føre skipet i islagte farvann. Vi kan høre isen som smeller i skroget, samt kjenne vibrasjonene. Den kan også samkjøres med den andre skipssimulatoren, slik at de kan kjøre i lag og gjøre søk og redning sammen. Utstyret her er så bra at vi har fått henvendelser utenfra, fra rederier som ønsker å kjøre kurs for sine ansatte, fremhever Dagfinn Husjord, som underviser i nautikk.

Skipssimulatortrening kommer til å bli et viktig verktøy i nautikk-undervisninga.

Samler miljøet

Teknologibygget har vært sårt etterlengtet. Før det kom på plass var flere av instituttene under Fakultet for naturvitenskap og teknologi (NT-fak) lokalisert andre steder i byen, ettersom Realfagbygget på campus Tromsø var for lite til å huse alle.

– Siden 1978, etter at Realfagbygget kom, har vi ønsket oss et nytt bygg slik at vi også kunne få være i Breivika. Nå har vi fått det og det er vi glade for. Dette markerer et tidsskille for oss, sier leder for Institutt for fysikk og teknologi, Torbjørn Eltoft.

– Å få til et nybygg har vært en lang prosess, men nå er hele miljøet i Tromsø samlet på ett sted. I tillegg har vi pilotutdanninga på Bardufoss og arktiske anlegg i Alta, forteller Inger Marie Lurås, fungerende dekan ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi (NT-fak).

At det nye bygget virker samlende på miljøet er positivt også med tanke på framtida. De siste årene har det vært en stor økning i antall studenter.

– I 2009 hadde vi 900 studenter, og i dag har vi 1500. Det har med andre ord vært en enorm vekst, og den kommer som følge av etterspørselen fra næringslivet. De ønsker flere kandidater med god naturvitenskapelig og teknologisk kompetanse, og det får de, avslutter Lurås.

Fungerende dekan Inger Johanne Lurås og universitetslektor Dag Husjord viser fram fasilitetene på det nye simulatorsenteret inne i Teknologibygget.
Solhaug, Randi Merete
Published: 04.09.14 00:00 Updated: 17.12.14 13:55