Mindfulness: – Studentene blir snillere med seg selv

Stressa studenter som har fått kursing i mindfulness blir snillere med seg selv.
Øvreberg, Elisabeth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Elisabeth Øvreberg
Published: 12.09.14 00:00 Updated: 12.09.14 09:23

Stipendiat Ida Solhaug holder åpent foredrag om mindfulness på Driv den 23.9 fra kl 19.00. Dette er en del av Forskningsdagene som arrangeres ved UiT.

Det forteller stipendiat Ida Solhaug ved Institutt for psykologi, UiT.

– Mindfulness handler om å omfavne livet som det er, og å godta seg selv slik man er, sier hun.

Solhaug forsker på mindfulness som terapi for studenter, og i regi av Forskningsdagene skal hun også holde en åpen forelesning der folk kan komme og få en innføring i temaet.

Ikke fortrenge det onde

Men hva er egentlig mindfulness?

Ifølge Solhaug er det en øvelse i å leve i nuet. Ha oppmerksomhet på det som skjer her og nå, med en holdning av nysgjerrighet og åpenhjertighet.

– Det er en teknikk i å tillate det som skjer, ikke skyve bort eller fortrenge ubehag, og heller ikke krampaktig jakte etter behag som sinnet har for vane, sier hun.

– Mindfulness er å møte livet på godt og ondt.

Nedgang i stress og mentale plager

I hennes doktorgrad har hun gitt mindfulnesskurs til en gruppe studenter, mens kontrollgruppa ikke har fått noen kursing. Resultatene viser nedgang i stress og mentale plager hos studenter som har deltatt på kurs. I utdypende intervjuer forteller de at de har blitt snillere med seg selv.

– Studenter kan bli stressa. De har mange krav hengende over seg, og når man er stressa får tankene høy aktivitet. Ved hjelp av enkle mentale teknikker kan man få stressresponsen til å senke seg. Det hjelper studentene til å senke skuldrene, forklarer Solhaug.

Blir forsket på

Mindfulness stammer fra buddhismen, og ifølge forskning.no har det nylig blitt vitenskapelig bekreftet av psykologer at metoden virker. Hjerneforskere har imidlertid ikke kunnet forklare hvorfor.

Nå mener en dansk forskergruppe å ha funnet en mulig virkningsmekanisme ved å analysere blant annet hjerneskanninger og målinger av hjerneaktivitet. De har gått gjennom åtte studier i en systematisk evaluering av den vitenskapelige litteraturen på området.

– Undersøkelsen vår viser at mindfulness påvirker hjernen på en annen måte enn psykoterapi og andre medisinfrie behandlingsformer, sier Janus Christian Jakobsen  ved Copenhagen Trial Unit på Rigshospitalet til videnskab.dk.

Se hele programmet til Forskningsdagene her

Øvreberg, Elisabeth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder