Hva skjer når hvalene inntar fjordene?

Hvordan kan sikkerhet, miljø og økonomiske interesser forenes når hvalene kommer? Det er tema når forskere fra UiT  inviterer til workshop i Tromsø tirsdag 25. november.
Brøndbo, Stig
Published: 19.11.14 00:00 Updated: 21.11.14 15:18

Når hvalene inntar fjordene, som her i Skulsfjorden, kommer også båtene for å drive med sildefiske eller hvalturisme.         (Foto: Stig Brøndbo)

Med silda følger hvalene, med hvalene følger folk – og med folk kan det følge problemer. Bare i løpet av den siste uken, har lokalavisene i Tromsø skrevet om en kollisjon mellom en båt og en hval, om en hval som ble fanget i nettet til en fiskebåt, om at politiet måtte rykke ut for å ordne opp i trafikkaos langs veiene på grunn av hvaltitting fra land, om hvalfotografer som reagerer på atferden til båtførere og om turister som får sitt livs opplevelse i nærmøter med knølhval og spekkhuggere i fjordene rundt Tromsø. Bilder og amatøropptak av hoppende og beitende hval går verden rundt i sosiale medier og i nyhetskanaler.

Arktisk Klondike

- Hvalene er en stor attraksjon, og vi ønsker å samle turistbransjen, nasjonale og internasjonale forskere og tromsøfolk til å diskutere mulighetene og utfordringene som ligger i det som kan se ut som et nytt, Arktisk Klondike. Vårt utgangspunkt er at en kunnskapsbasert tilnærming til hvalsafari er bra, og det finnes både forskning om – og erfaring med – hvalsafari som kan deles med aktører i Tromsø, sier forsker Berit Kristoffersen ved institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging ved UiT.

Tverrfaglig

Kristoffersen og professor Britt Kramvig ved institutt for reiseliv og nordlige studier ved UiT i Alta, har samarbeidet med internasjonale aktører for å se på hvordan hvalturismen kan tilrettelegges på en best mulig måte for både mennesker og hval.

- Målet er at både hvaler og turister skal komme tilbake år etter år, sier Kristoffersen, og viser til at turistbransjen på Andenes forteller at en av fire turister som på sommeren kom for å se på spermhval kommer tilbake på vinteren for å oppleve spekkhuggere, knøl- og finnhval. Med på workshopen er de to største aktørene innen hvalsafari på nettopp Andenes, Whalesafari Andenes og Seasafari Andenes.

Canada og New Zealand

Mens Martin Biuw, forsker fra Aquaplan-Niva, skal fortelle om hvalenes vandringer og dyrenes historiske tilknytning til Kvaløya, skal kollegaen hans, Fredrik Broms, snakke om sitt forskningsprosjekt hvor han identifiserer hvalene ved hjelp av deres unike form og mønster på hvalsporen – og om hvordan vanlige amatørfotografer kan bidra.

- Fra Frankrike kommer Pierre de Latour for å snakke om hvordan man skal tilnærme seg hvalene i sjøen, og Heike Vester fra Ocean Sounds i Henningsvær vil bidra med å dele erfaringer fra hvalsafari og forskning på hval i Lofoten og Tysfjord, sier Kristoffersen.

Produktutviklingssjef Vebjørn Jacobsen fra Hurtigruten skal fortelle om erfaringer og forutsetninger for god produktutvikling. (Foto: Stig Brøndbo)

Hurtigruta

Mange av deltakerne i workshopen kommer fra UiT sitt nettverk gjennom det tverrfaglige forskningsprosjektet Arctic Encounters og Reasons to Return.

- Vi samler natur- og samfunnsvitere med bransjen for å dele erfaringer og spre kunnskap, sier UiT-forskeren. I tillegg blir det et fokus på produktutvikling, med bidrag fra produktutviklingssjef i Hurtigruten, Vebjørn Jacobsen. Også UiT-professor Arvid Viken og førsteamanuensis Anniken Førde skal snakke om reiseliv- og stedsutvikling knyttet til hvalsafari.

Den første delen av programmet er åpent for alle, den andre delen er forbeholdt de som jobber med hvalsafari i Tromsø, Lofoten og Vesterålen.

Har du spørsmål til deltakelse eller programmet, ta kontakt med Berit Kristoffersen eller Britt Kramvig.

Tid: 25. november 2014 fra kl. 15.00.

Sted: FRAM-senteret, Tromsø.

Programmet finner du her.

Brøndbo, Stig
Published: 19.11.14 00:00 Updated: 21.11.14 15:18