Vil gi et slagkraftig teknologimiljø i nord

Rektor Anne Husebekk mener en faglig integrasjon av HiN og UiT er en svært god anledning til å ta grep for å sikre en styrking av teknologifagene i nord.
Solhaug, Randi Merete
Published: 11.12.14 00:00 Updated: 11.12.14 15:37

Styret ved Høgskolen i Narvik kom i sitt styremøte 10. desember 2014, med sitt vedtak om hvordan man prioriterer tilknytningsformer for Høgskolen i Narvik i fremtiden. Der har en fusjonsløsning med UiT andreprioritet, men HiN-rektor Arne Erik Holdø påpeker at de først og fremst ser fram til å styrke campus Narvik med flere studenter og bedre kvalitet på utdanning og forskning i framtida.

Høgskolen i Narvik (HiN) og UiT utgjør i dag Nord-Norges fagmiljø innen teknologi.

– Vi har et meget godt samarbeid med HiN og ønsker svært gjerne å forene våre krefter, påpeker rektor Anne Husebekk.

– Vi ønsker å fortsette å levere relevant og etterspurt kompetanse til landsdelen, og ser dette som en sjelden god anledning til å ta grep som sikrer en styrking av teknologifagene i nord gjennom en faglig integrasjon av de to miljøene.

UiT mener det ligger et stort faglig potensial i at teknologimiljøene slår seg sammen:

• Grunnlaget for etableringen av Nord-Norges teknologiske høgskole som et fakultet ved UiT.
  • Ingeniørfag forenes med sterke grunnforskningsmiljø innen de disiplinorienterte universitetsfagene (fysikk, matematikk, kjemi, informatikk, biologi, geologi og relevante samfunns- og helsefag).
  • Slagkraftig teknologimiljø med økt mulighet for forsknings- og innovasjonsgjennomslag både nasjonalt og internasjonalt.
  • En mer rasjonell og relevant utdanningsprogram­portefølje
  • Bredde i fagporteføljen til å følge opp nye internasjonale utviklingstrekk som er av betydning for Norge og landsdelen
  • Sammen kan vi bedre møte behovet for ny kunnskap og høykompetent arbeidskraft til samfunns- og næringsliv i vår landsdel.

– Vi opplever også en positiv holdning fra Narvik i dette spørsmålet. Og vi er glade for at både ledelsen og styret er fornøyd med tilbudet fra oss, sier Husebekk.

Solhaug, Randi Merete
Published: 11.12.14 00:00 Updated: 11.12.14 15:37