Frisk seilas i nybygget

Ingeniørutdanningen i nautikk flyttet i høst inn i det nye teknologibygget. Torsdag inviterte de på seilas i en skipssimulator i verdensklasse.
Aarskog, Karine Nigar
Published: 12.12.14 00:00 Updated: 15.12.14 08:37

– Hvis noen rører denne døra, stopper simulatoren, så det bør dere la være. Og hvis strømmen skulle gå, er nødutgangen her, sier universitetslektor ved institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet, Kåre Johansen

Kåre Johansen (t.h.) forklarer de fremmøtte hvordan simulatoren fungerer. Rundt 30 personer som torsdag var på besøk i det nye teknologibygget, fikk teste den nye simulatoren. Foto: Karine Nigar Aarskog

Han peker på en luke i gulvet og forklarer hvordan man kan klatre ut og ned, hvis det skulle bli nødvendig.

Sikkerheten er godt ivaretatt i den bevegelige simulatoren som denne dagen blir vist fram i det nye teknologibygget ved UiT Norges arktiske universitet. Og den er laget for at de som bruker den skal få en så realistisk følelse som mulig.

God utsikt

Skipssimulatoren består av et brohus som står på en bevegelig plattform, og det er 360 grader panoramautsikt ut mot sjø og fjell. Kommer det en bølge, dunker og rister det som om man virkelig er på havet. Simulatoren er en av Europas mest moderne, og UiT er foreløpig det eneste stedet i landet som har en slik simulator.

– Å ha vakt på ei bru som beveger seg, er ganske forskjellig fra å stå på et fast gulv. Med den nye simulatoren får studentene mulighet til å trene på hvordan det er å ha ansvar for å føre et skip, sier instituttleder Yngve Birkelund.

Fornøyde studenter

Det nye simulatorsenteret i teknologibygget har ytterligere to bruer og et klasserom med tolv stasjoner. Simulatorene kan samkjøres og gjøre blant annet søk og redning sammen. Birkelund er stolt av å kunne vise fram det topp moderne utstyret, som nå kan tas i bruk. Studentene er også veldig fornøyde.

Stine Marlen Hansen og Øystein Hagfoss studerer nautikk og ingeniørfag ved UiT. Foto: Karine Nigar Aarskog

– Man får en mer realistisk seilas, samtidig som at radaren og de elektroniske kartene er de samme som de som brukes om bord i et skip, sier Øystein Hagfoss (21), som tar en bachelorgrad i nautikk og ingeniørfag ved UiT.

Han får støtte fra medstudent Stine Marlen Hansen (22):

– Det er fint med bedre visualisering, nye bruer og topp moderne systemer. Med den nye simulatoren får man mer følelse av å være om bord på en virkelig båt. Vi trenger mengdetrening for å få ting inn i fingrene, sier Hansen.

Siden begge er ferdig til våren, får de ikke ha glede av simulatoren så lenge. Men de unner studentene som kommer etter dem å få trene i det avanserte utstyret.

– Det er en artig opplevelse å stå og jobbe, mens man må ta hensyn til at det er tre meter høye bølger, sier Hansen.

Storm og is

Ifølge Birkelund, er det internasjonale krav til hva utdanningen skal inneholde med tanke på trening i å føre skip. Man sparer både tid og penger på å bruke simulatorer, i stedet for å være om bord på et ordentlig skip.

– Man kan for eksempel trene på situasjoner som er utfordrende, som å gå inn til en havn eller legge fra kai, sier Birkelund.

Bjarne Torkelsen overrekker Yngve Birkelund en gave fra Kongsberg Maritime. Foto: Karine Nigar Aarskog
Bjarne Torkelsen (t.v.) overrekker Yngve Birkelund en gave fra Kongsberg Maritime. Foto: Karine Nigar Aarskog

Simulatoren kan ha en slagside på 25 meter, og studentene kan også trene på å føre skipet i islagte farvann. Da kan man høre isen som smeller i skroget og kjenne vibrasjonene. Denne dagen er omgivelsene Svolvær, og det er rolig sjø og ingen is. Gunnar Winther fra Tromsø Maritime skole står til rors.

– Det føles nesten som å styre en større båt, og det har jeg jo faktisk gjort en del ganger. Litt knapp på styringa, men ellers går det veldig bra, sier Winther.

Kostbart utstyr

Det er Kongsberg Maritime Simulators som har levert simulatoren. Salgsansvarlig Bjarne Torkelsen sier det har vært spennende å være med på å fylle det nye bygget med utstyr. Ifølge Torkelsen koster det nye anlegget ved instituttet nærmere 20 millioner kroner.

– Det er blitt fantastisk bra. Vi har fortsatt masse ny teknologi som skal komme hit. Norge må satse på teknologi, hvis ikke har vi ingenting å tilføre markedet. Og UiT må tilby kompetanse og ligge i front, sier Torkelsen.

Aarskog, Karine Nigar
Published: 12.12.14 00:00 Updated: 15.12.14 08:37