Tilbyr digital eksamen til stadig flere

Digital eksamen er et av UiTs satsingsområder. Målet i år er at 5000 kandidater kan ta eksamen digitalt.
Solhaug, Randi Merete
Published: 26.01.15 00:00 Updated: 26.01.15 12:28

Å sitte i seks timer og skrive for hånd er det få som vil. I år får flere studenter enn noen gang tilbud om digital eksamen. Her fra en eksamen i fjor høst. Foto: Torbein Kvil Gamst

Etter en vellykket eksamensperiode i fjor høst, skrus nå målsettingen for vårsemesteret opp:

– I 2014 tok 1100 kandidater ved campus Tromsø digital eksamen. I år ønsker vi å øke dette antallet kraftig, slik at 5000 kandidater på 100 emner kan ta eksamen digitalt. Denne våren vil også enkelte kandidater på campus Alta få dette tilbudet, sier prosjektleder for digital eksamen ved UiT, Karin Brennholm.

– Helst skulle vi ønske å tilby alle studenter digital eksamen i alle emner fra og med dette semesteret, men eksamen på PC er ikke det samme som eksamen på papir, fortsetter hun.

Digital eksamen krever en del andre forberedelser. Den største utfordringen er at man er avhengige av fysisk egnede lokaler. Strømtilgangen må være veldig god, for det skal være en stikkontakt for hver pc. Studentene kan også trenge teknisk hjelp, og derfor må IT-personell være tilgjengelig.

Les også: Bedre karakterer med digital eksamen

TAMED-eksamen

I dag finnes det få slike tilpassede eksamenslokaler, men det jobbes med å få flere. I år tas 25 eksamener via en av UiTs datalaber, men på sju eksamener har studenter fått bruke sin egen pc, såkalt TAMED-eksamen.

– Det er denne gjennomføringsformen vi ønsker å utvide framover. På TAMED-eksamen benytter studentene sin egen pc, og da er man ikke avhengig av små pc-laber for å avholde digital eksamen. På den måten kan tilbudet gis til flere. Én pc-lab har bare kapasitet til å ta imot 20 studenter, men et tilpasset lokale for digital eksamen kan ta imot 75, sier Julia Holte Sempler, seksjonssjef på Seksjon for studiekvalitet.

Hvis man vil benytte sin egen pc eller Mac på eksamen, er det noen regler å følge samt forberedelser man må gjennom

For eksempel er det ikke lov å bruke nettbrett eller hybrid-pc på eksamen. Og du har for all del ikke lyst til at pc’en din går tom for batteri under eksamen, så det er viktig at du husker å ta med egen ladekabel.

Dersom man ikke har en pc som er godkjent for eksamen (og det er studenten selv som må sjekke dette), så går det an å låne en av UiT. Siste frist å søke er to dager (virkedager) før eksamen

– Da henter studenten pc’en om morgenen og leverer den inn igjen senere på dagen. Det er en ordning som har fungert fint, sier Karin Brennholm.

Les også: Digital skuleeksamen for første gong

Veldig etterspurt

– Digital eksamen er noe studentene selv har etterspurt lenge. Foruten alle enkelthenvendelsene og press fra studentorganisasjoner, har det blant annet vært en postkortkampanje og egen Facebookgruppe som har jobbet for å få et bedre digitalt eksamenstilbud. Det har jo vært digitale eksamener på videregående skole en god stund, forteller Julia Holte Sempler og legger til:

– Hvem av oss ville vel valgt penn og papir dersom vi ble bedt om å bruke seks timer på å skrive årets viktigste oppgave?

For sensorene betyr digital eksamen at de slipper å lese dårlig håndskrift. Mindre papirer blir det også å holde rede på, og kostnadene med å sende papirer til eksterne sensorer faller bort når de kan sendes digitalt.

– Men sensorene må også få trening i hvordan man retter digitalt, sier Sempler.

Og eksamensvaktene må også ha opplæring.

– Men de har virkelig overrasket oss. Eksamensvaktene overvåker at eksamen går bra på en egen nettside. De har vært veldig klare for dette, de også, avslutter Brennholm.

Les også: Digital eksamen-prosjekt ved UiT

Digital eksamen er svært etterspurt ved UiT, men krever god strømtilgang og tilgjengelig IT-personell. Foto: Torbein Kvil Gamst

Solhaug, Randi Merete
Published: 26.01.15 00:00 Updated: 26.01.15 12:28