Departementet ønsker flere samiskspråklige lærere

Statssekretær Anne Karin Olli ønsker flere samiskspråklige lærere, og oppfordrer lærerstudenter til å ta samisk som en del av mastergraden ved UiT Norges arktiske universitet.
Brøndbo, Stig
Published: 23.02.15 00:00 Updated: 23.02.15 16:21

Dekan Sonni Olsen ved Fakultetet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, statssekretær i Kommunal og moderniseringsdepartementet, Anne Karin Olli (midten), og leder for Senter for samiske studier ved UiT Norges arktiske universitet, Else Grete Broderstad, ønsker alle flere studenter som tar samisk som en del av sin lærerutdanning. Foto: Stig Brøndbo

– Skal samisk leve som språk er det viktig at vi har gode samisklærere i skolen. For å få gode lærere må vi ha gode utdanninger på masternivå, slik det er ved UiT, sier Anne Karin Olli, statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Master

Behovet for allmennlærere som kan undervise i samisk er så stort at UiT Norges arktiske universitet tilbyr en femårig master for 5.-10. trinn med nordsamisk som fremmedspråk som en integrert del av utdanningen. For å få søkere lokker Sametinget og UiT med gode stipendordninger til lærerstudenter som velger samisk som en del av sin mastergrad.

– Jeg håper at studentene vil benytte seg av tilbudet. Mitt inntrykk er at det er mange foreldre som ønsker at barn skal lære samisk, men at det er problemer med å få tak i gode lærere i hele landet, sier statssekretæren, som har samiske spørsmål som en del av sitt ansvarsområde i departementet.

Etterspurt

– Vi ser at behovet for samiskspråklige lærere er stort også i de store byene, og lærere med samisk som en del av sin mastergradsutdanning vil være etterspurt i jobbmarkedet, sier dekan Sonni Olsen, ved Fakultetet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning. Problemet til nå har vært at lærerstudentene ikke velger samisk – på tross av jobbmulighetene.

Tospråklig

Også Anne Karin Olli håper på god rekruttering av samisklærere. Hun er selv tospråklig, med samisk som andrespråk, og i går besøkte hun Giellatekno, Divvun og Senter for samiske studier ved UiT i Tromsø for å oppdatere seg på hvilke samiske og andre urfolkstilbud UiT har. Hun har selv lastet ned samisk tastatur til sin mobiltelefon, et tastatur som er utviklet ved UiT.

– Om språket skal bestå må vi kunne bruke det i hverdagen, derfor er det viktig med samiske mobiltastatur, slik at vi kan uttrykke oss på samisk også på sosiale medier, mener Olli.

GENI

Som en del av besøket ved UiT, fikk Olli også en presentasjon av et nytt masterprogram som har fått navnet GENI (Joint Master Degree in Governance and Entrepreneurship in Northern and Indigenous Areas). Studiet er utviklet i samarbeid med University of Saskatchewan i Canada, og har oppstart til høsten.

– Vi ønsker å bidra til å bygge kunnskap, ikke bare i lokalsamfunn og offentlig sektor, men også hos næringslivet, forklarte Else Grete Broderstad, instituttleder ved Senter for samiske studier. Studiet vil inkludere tema som næringsutvikling, forhandlinger, entreprenørskap, innovasjon og urfolksrettigheter, og studentene vil få praksisopphold i etablerte bedrifter, i offentlige sektor eller hos urfolksorganisasjoner.

– Dette høres veldig bra ut og kan være interessant også med tanke på en eventuell praksisplass i departementet, sier statssekretæren. Hun vil derfor undersøke mulighetene for en praksisstudent i departementet i 2016.

Brøndbo, Stig
Published: 23.02.15 00:00 Updated: 23.02.15 16:21