Fire vil bli dekan ved Finnmarksfakultetet

Det er to interne og to eksterne søkere til stillingen som dekan ved Finnmarksfakultetet. Se her hvem som har søkt.
Utsi, Inger Elin Kristina
Published: 24.02.15 00:00 Updated: 24.02.15 11:50

INTERNE SØKERE: Young-Sook Lee (til venstre) og Wenche M. Kjæmpenes vil begge lede Finnmarksfakultetet de neste fire årene.(Foto: Elisabeth Andersen og Inger Elin Utsi)

Da søknadsfristen gikk ut den 21. februar 2015 var det fire som hadde søkt på dekan-stillingen.

De fire søkerne er;

Gyude Muhlenburg Wahuemo (33, mann), saksbehandler med startlån og tilskudd på boligkontor i Tromsø kommune

­Laurits Thomas Rasmussen (33, mann), ledig

Young-Sook Lee (44,kvinne), Instituttleder ved reiseliv og nordlige studier, Finnmarksfakultetet

Wenche M. Kjæmpenes (52, kvinne), konstituert dekan Finnmarksfakultetet

Ansvar for regional utvikling

Dekanen ved fakultetet har et overordnet faglig ansvar for fakultetets FoU- og utdanningsvirksomhet, og et særlig ansvar for tilrettelegging av faglige aktiviteter i Finnmark for hele UiT.

Finnmarksfakultetet er ett av sju fakultetet, og har virksomhet i både Troms og Finnmark, og er det eneste fakultetet ved UiT som ledes fra Alta. Fakultetet består av tre institutter, som er Institutt for barnevern og sosialt arbeid, Institutt for reiseliv og nordlige studier og Idrettshøgskolen, samt en fakultetsadministrasjon. Fakultetet driver forskning, undervisning og formidling innenfor disse fagene, med ansvar for regional utvikling ved campus Hammerfest og Kirkenes

Dekan tilsettes på åremål for en periode på fire år, med mulighet for tilsetting i ytterligere to åremålsperioder. Funksjonsperioden vil være fra 1. mai 2015 og ut april 2019.

Prosessen videre
Søknadene vil nå bli vurdert av et innstillingsutvalg som består av: rektor, universitetsdirektør, styreleder ved fakultetet, studentrepresentant fra fakultetsstyret og en representant fra fagmiljøet ved fakultetet.

Disse gjennomfører intervjuer, og det planlegges tilsetting innen utgangen av mars. Det er universitetsstyret som gjør den endelige tilsettingen.

Kontaktperson:

Anne Husebekk, rektor, tlf 77 64 49 88