– Enklere å velge studiested nå

I 27 år på rad har Nordkapp videregående skole tatt turen til UiT Norges arktiske universitet for at avgangselevene skal bli tryggere på utdanningsvalget sitt. – Veldig bra, mener årets elever etter to dager i Tromsø.
Brøndbo, Stig
Published: 25.02.15 00:00 Updated: 25.02.15 09:45

I fjor besøkte de UiT i Alta, i år dro de 25 elevene fra Nordkapp videregående skole til Tromsø for å bli kjent med studiemulighetene ved UiT Norges arktiske universitet. Foto: Stig Brøndbo

– Jeg hadde egentlig bestemt meg for ikke å reise til Tromsø for å studere. Men etter å ha snakket med studenter og lærere ved universitetet, blir det språkhistorie og samisk i Tromsø fra høsten, sier Malene Lindås. 18-åringen fra Nordkapp videregående skole var en av 25 elever som hadde samlet inn penger og organisert turen til Tromsø for å bli bedre kjent med studiemulighetene.

Svært fornøyd

Etter besøket ved universitetet i Tromsø har (f.v) Malene Lindås, Tarald Nikolaisen, Marte Brynjulfsen og Anna Kalinovskaya (foran) bestemt seg for både hva og hvor de skal studere fra høsten. Foto: Stig Brøndbo

Også Anna Kalinovskaya bestemte seg mens hun var i Tromsø.

– Jeg har fått et veldig godt inntrykk av studentmiljøet og fagtilbudet ved UiT, og kommer til å søke på samfunnsplanlegging, sier Kalinovskaya. Hun var svært fornøyd med omvisningen ved universitetet og syntes at opplegget som møtte dem i Tromsø var informativt, motiverende og godt.

– For meg ble dette bare en bekreftelse på at jeg har valgt rett. Jeg har allerede søkt på sosiologi, sier Marte Brynjulfsen, mens Tarald Nikolaisen var usikker på om det skulle bli juss eller lærerutdanning før han kom til Tromsø. Da han dro, bikket valget mot lærerutdanning.

- Men det kan godt hende at jeg ombestemmer meg flere ganger før fristen er ute, sier Nikolaisen.

Blir kjent

Avdelingsleder ved Nordkapp videregående skole, Ole Håvard Olsen, har fulgt avgangselevene til Tromsø siden 2007.

– Vi ser på dette som karriereveiledning og har gjort det til et elevprosjekt. Skolen støtter reisen litt økonomisk, resten må elevene jobbe inn selv. De må også planlegge hele turen, så det er mye læring ut over å bli kjent med universitetet, sier Olsen.

Vanskelig

Avdelingsleder Ole Håvard Olsen mener besøket ved UiT er viktig for at elevene skal ta gode valg når de skal bestemme seg for hva og hvor de skal studere etter videregående.

Foto: Stig Brøndbo

Da elevene gikk på vg2, dro de på studietur til UiT i Alta. Siden 1988 har avgangselevene tatt turen til Tromsø. I år fulgte de ordinære forelesninger i flere fag og fikk møte både studenter og forskere.

– Det er vanskelig å velge for elevene. Vi snakker om at de har et hav av muligheter, jeg tenker at det heller kan fremstå som en vegg av muligheter. Det er så mye informasjon og så mange valg at de sliter med å bestemme seg. Da er det fint med gode innspill fra studenter og ansatte ved universitetet, mener avdelingsleder Olsen. Han roser seniorrådgiver Anita Evensen ved Seksjon for utdanningstjenester ved Fakultetet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning for nok en gang å ha tatt veldig godt imot elevene.

På spørsmål til alle 25 elevene om hvordan besøket med UiT hadde vært, var responsen kontant: Motiverende, spennende og interessant – med mye god og nyttig informasjon!

Brøndbo, Stig
Published: 25.02.15 00:00 Updated: 25.02.15 09:45