Spør på apoteket!

Mange av oss drar heller en gang for mye til legen enn en gang for lite. Ofte ville vi fått like god hjelp om vi hadde bedt om råd på apoteket, og nå kommer det en ny bok som skal sørge for at vi får trygge råd der.

Wærås, Torgunn
Published: 23.04.15 00:00 Updated: 26.10.18 14:08

Mange som oppsøker leger kunne fått nyttig ekspertise på apoteket, mener en av forfatterne bak boka, Kjersti Bakken. Farmasøytenes kunnskap er ikke godt nok kjent, men nå kommer det en bok om hva du kan få hjelp til på apoteket - og det helt uten å måtte bestille time!

Foto: Johanne Røe Mathisen

Tenk deg følgende: Du er forkjølet, og vil gjerne vite om det er noe du kan gjøre for å bli frisk så raskt som mulig, eller at 3-åringen din sliter med forstoppelse, og du vet ikke hva som kan hjelpe.

Vi har nok alle opplevd lignende problemstillinger, og da er det godt å vite at du ikke nødvendigvis må kontakte legen når du har spørsmål angående sykdom og helse.

Du kan rett og slett få kyndig hjelp på apoteket!

Hva kan farmasyøten hjelpe med?

UiT lanserer nå boka "Spør på apoteket!" Boka tar for seg vanlige problemstillinger som folk gjerne oppsøker apoteket for. Hver problemstilling blir møtt med svar både fra en farmasøyt og en lege.

Forfatterne er  Kjersti Bakken, farmasøyt og førsteamanuensis ved Institutt for samfunnsmedisin, og allmennlege og universitetslektor Ellen B. Pedersen,

Ikke alltid pasienter som oppsøker legen

– En undersøkelse fra Bergen viser at nesten 30 prosent av henvendelsene til legevakten dreier seg om alminnelige helseplager, forteller Bakken. Hun mener det er viktig å gjøre folk oppmerksomme på at de kan få råd fra kvalifisert helsepersonell om de heller tar turen innom apoteket.

– Det er viktig å ikke gjøre pasienter av folk oftere enn nødvendig, sier Bakken.

– Mange av plagene vi opplever kan behandles med enkle, reseptfrie hjelpemidler. Folk kan få hjelp på apoteket til å lære seg å mestre hverdagens små plager. I tillegg må farmasøytene kjenne igjen tegnene på når et legebesøk faktisk er på sin plass.

Bakken ser i tillegg for seg at noen småbarnsforeldre vil være interessert i å ha boka tilgjengelig i bokhylla hjemme.

Les også: Hjertesyke blir betrygget av farmasøyter

Farmasøyter er helsepersonell

Boka er også ment som en veileder for farmasøyter til hvordan de kan svare når folk henvender seg til dem.

Den kan også være til hjelp både for farmasi- og medisinstudenter og allmennleger. Målet med boka er å kvalitetssikre rådene farmasøytene gir når de blir bedt om hjelp av usikre kunder. Boka har også som mål å få leger til å føle seg tryggere på at folk får gode og sikre råd når de oppsøker apoteket.

– Leger vet ofte ikke nok om farmasøyters kompetanse og kan være usikre på kvaliteten av de råd som gis på apoteket. Boka kan kanskje bidra til å fjerne noe av usikkerheten, forteller Bakken.

Leger og farmasøyter har gjensidig utfyllende kunnskap og ferdigheter som overlapper hverandre. Begge er autorisert helsepersonell som har som mål å hjelpe pasienten.

– Her er det mye å vinne på med et tettere samarbeid, mener hun.

Eneste stedet du ikke trenger å bestille time

– Apoteket er det eneste sted i helsetjenesten man bare kan dukke opp for å få fagråd uten å bestille time, poengterer hun.

Under utdanning lærer både farmasøyter og medisinstudenter mest om de store sykdommene, til tross for at det er de små, hverdagslige plagene som berører oss oftest. Det er disse plagene som har fått fokus i den nye boka. Hvis folk blir tryggere på at de får gode råd på apoteket vil dette frigi mye av fastlegenes tid til mer alvorlige plager.

Mange apotek har allerede signalisert at de ville være interessert i å ha boka tilgjengelig.

Bakken har funnet inspirasjon til boka under opphold i England. Der har bøker om rådgiving i apoteket eksistert i flere år, men i Norge har det ikke vært noe tilsvarende på markedet før nå.

Les også: Høyt utdannede ønsker ikke å kontakte legen ved lettere plager

Les også: Jakten på legemidler fortsetter

Les også: Paracet, snillere enn sitt rykte?

Wærås, Torgunn
Published: 23.04.15 00:00 Updated: 26.10.18 14:08