UiT-forskere i gigantisk EU-prosjekt

19 millioner Euro er bevilget til et internasjonalt samarbeidsprosjekt innen bioinformatikk.
Os, Vibeke
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Vibeke Os
Published: 13.05.15 15:00 Updated: 15.05.15 07:27

Her noen av forskerne ved UiT som er involvert i ELIXIR-EXCELERATE. Nils Peder Willassen (t.v.), Espen Robertsen, Erik Hjerde, Inge Alexander Raknes, Lars Ailo Bongo og Edvard Pedersen.

Mandag 11. mai ble det klart at bioinformatikk blir ett av EUs store satsningsområder i kommende år, i programmet Horizon 2020.

Hele 17 land og 41 institusjoner deltar i ELIXIR- EXCELERATE (ELIXIR; the European life science Infrastructure for Biological Information), og forskere fra UiT-Norges arktiske universitet skal blant annet lede en av arbeidspakkene (WP6)  i dette store prosjektet.

Livets kode skal tas vare på

Ny teknologi og moderne verktøy gjør at livets molekyler kan studeres med stadig økende detaljnivå. Det genereres enorme mengder biologiske data og i europeiske forskningsgrupper produseres det stadig mer informasjon som må kunne systematiseres og gjøres tilgjengelig for resten av verden.

Det store EU-prosjektet skal blant annet imøtekomme fremtidens krav til sikkerhet, brukervennlighet, felles standarder og analyseverktøy for biologisk informasjon.

Prosjektleder for WP6 ved Institutt for kjemi, Nils Peder Willassen, forteller at deres innsats i dette felles initiativet vil dreie seg om å kartlegge DNA fra organismer i havet og å videreutvikle dataverktøy for å tolke store mengder DNA-sekvenser. Tromsøforskerne har fått tildelt cirka 427 000 EURO av EU.

Nettside ELIXIR: https://www.elixir-europe.org/

Os, Vibeke