Bilde av Johnsen, Ragni Vik
Photo: Torje Jenssen
Bilde av Johnsen, Ragni Vik
Department of Education ragni.v.johnsen@uit.no +4777645645 Tromsø ILP 4.051

Johnsen, Ragni Vik


Associate professor

Job description

I lecture and research on sociolinguistics, multilingualism and Norwegian as a second language in the teacher education. 


  • Ragni Vik Johnsen :
    Norsk som en del av et flerspråklig familierepertoar i en trespråklig familie
    NOA - Norsk som andrespråk 2022 FULLTEKST / ARKIV
  • Ragni Vik Johnsen :
    ‘Then suddenly I spoke a lot of Spanish’ – Changing linguistic practices and heritage language from adolescents’ points of view
    International Multilingual Research Journal 2020 ARKIV / DOI
  • Ragni Vik Johnsen :
    “Quiero juksar en la julaftenito” – Playfulness and metalinguistic awareness in translingual family interactions
    Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation 2020 ARKIV / DOI
  • Ragni Vik Johnsen :
    Teasing and policing in a multilingual family — Negotiating and subverting norms and social hierarchies
    Journal of Pragmatics 2020 ARKIV / DOI
  • Ragni Vik Johnsen, Hilde Sollid :
    Byen som kanskje ville være samisk likevel? Utviklinger i det språklige og semiotiske landskapet i Tromsø sentrum
    2022
  • Ragni Vik Johnsen, Hilde Sollid :
    Tracing multilingulism as language choice in educational statistics
    2022
  • Ragni Vik Johnsen :
    Anne Hvenekilde-forelesningen: "Leken språkbruk i hos ungdom i flerspråklige familier: Flerspråklighet som ressurs i sosiale samhandlinger"
    2022
  • Ragni Vik Johnsen :
    Flerspråklige unge leker med språket hjemme
    Forskning.no 2022
  • Ragni Vik Johnsen, Frida Eidset, Johanne Gåsland :
    «Æ trur ikke æ ville vært den æ e viss æ ikke hadde hatt språket» En kvalitativ studie av et utvalg elevers refleksjoner rundt samisk språk og identitet
    2022
  • Ragni Vik Johnsen :
    Vi må unngå å se på barn i et mangelperspektiv
    Periskop 2022
  • Rafael Lomeu Gomes, Samantha Goodchild, Ingunn Indrebø Ims, Ragni Vik Johnsen, Hilde Sollid, Bente Ailin Svendsen :
    Sociolinguistic change in Norway - from unity («felleskulturen» eller «enhetskulturen”) to linguistic and cultural pluralism?
    2022
  • Aafke Diepeveen, Rafael Lomeu Gomes, Samantha Goodchild, Ingunn Indrebø Ims, Ragni Vik Johnsen, Hilde Sollid et al.:
    Language, Globalisation and the Nation. The workshop series from a Norwegian perspective
    2022
  • Ragni Vik Johnsen :
    Bokmelding av Blikk for språk: Sosiokulturelle perspektiver på norsk språkvirkelighet
    Målbryting 2021 DOI
  • Ragni Vik Johnsen :
    Teasing and playfulness in translingual family interactions
    2020
  • Ragni Vik Johnsen :
    "Don't be a potetsur" – Erting og verbal forulemping i en flerspråklig familie
    2019
  • Ragni Vik Johnsen :
    «Quiero juksear en la julaftenito» – Flerspråklige praksiser, metaspråk og kreativitet i flerspråklige familier
    2019
  • Ragni Vik Johnsen :
    Identity, language choice and agency in a transnational family
    2018
  • Ragni Vik Johnsen, Maria Antonina Obojska :
    ‘We tried speaking Norwegian to practice but that we've given up’ – linguistic mudes in transnational families in Norway
    2017
  • Kristin Myklestu, Ragni Vik Johnsen :
    More or less Norwegian? Foreign accented Norwegian: Attitudes, intelligibility, comprehensibility.
    2017
  • Ragni Vik Johnsen :
    Multilingual families in Tromsø Ideologies, practice and identity
    2016
  • Ragni Vik Johnsen :
    Adolescents in Russian and Latin American families in Tromsø.
    2016
  • Ragni Vik Johnsen :
    «Relativt bra norsk» - En sosiolingvistisk studie av ungdommers forståelse av og holdninger til norsk med utenlandsk aksent
    2015
  • Ragni Vik Johnsen :
    «Snakka relativt bra norsk» - En studie av ungdommers forståelse av og holdninger til norsk med utenlandsk aksent
    2015

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →


    Research interests

    Sociolinguistics, multilingualism, youth language, family multilingualism, language and identity, language ideologies