Hvordan høres Arktis ut?

Da Lasse Thoresen som 18-åring opplevde at faren døde i armene hans, var det musikken som hjalp ham. Nå skal han finne lyden av Arktis. Se video!
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 12.06.16 00:00 Oppdatert: 17.06.16 20:20

Lasse Thoresen skal finne lyden av Arktis.
Lasse Thoresen skal finne lyden av Arktis. Foto: Karine Nigar Aarskog

– Da faren min døde i armene mine da jeg var 18 år gammel, skjønte jeg plutselig hva døden var, og det var et sjokk. Jeg trodde bare at bestemor reiste et annet sted da hun døde, men det å stå med et dødt menneske i armene, det er ganske sterkt, sier Lasse Thoresen.

For ham ble musikken redningen.

– Jeg begynte å fundere over om det finnes noen evighet, hvordan jeg skulle klare å leve i en verden der alt opphører og hva som ville motivere meg til å gjøre det. Musikken ble min første krok tilbake igjen i denne verden. Man må finne sin flytedupp gjennom tilværelsen, sier Thoresen.

Hvilken lyd har en bre?
Han er komponist og professor ved Norges Musikkhøgskole. Og han er med på Outreach-toktet av én grunn: å finne lyden av Arktis, og lage musikk av den. Nå står han inne ved Kongsbreen i Kongsfjorden utenfor Ny-Ålesund og lytter.

– Hvilken lyd har egentlig en bre? spør han filosofisk.

Det er Nordnorsk Opera og Symfoniorkester som har gitt Thoresen oppdraget å lage et verk med utgangspunkt i lyden av Arktis.

– Jeg har noen fantasiforestillinger allerede. Jeg er her for å samle inntrykk som på en eller annen måte skal bli uttrykk. Først må jeg legge det inn og få det inn i hukommelsen, som blir en del av underbevissthetens instrumenter som intuisjonen begynner å spille på når stykket skal begynne å spille i meg, sier Thoresen.

Han har også tilbragt tid på Tromsø Museum sammen med Ola Graff, som holder på med joik.

– Det var tankevekkende å lære mer om hvordan samene har sunget sine naturmøter. De forsøker ikke å avbilde det de synger, selv om det kan være elementer av lyd- og bevegelsesimitasjoner i musikken, men de står i en dialogsituasjon med et annet menneske eller naturen, og det møtet merker de med en lyd og en sang, sier Thoresen.

Han ønsker å overføre denne tanken:

– Så jeg har gått og tenkt på hva fjellene her på Svalbard sier, eller hva som er lyden av fjellet som viser seg inni meg.

Paul Wassmann er toktleder for Outreach 2016.
Paul Wassmann er toktleder for Outreach 2016. Foto: Karine Nigar Aarskog

Plutselige lyder
– Hvilke elementer er viktige for å finne lyden av Arktis?

– Det får tiden vise. Jeg er fortsatt i inkubasjonsfasen, og legger bare inntrykkene inn og gjør meg notater. Så må jeg stole på at noe dukker opp og kommer tilbake. Men noe som kjennetegner Arktis er at det kan være helt stille, og plutselig kommer det voldsomme lyder i form av en bre som kalver eller en fugl som skriker. Det er tid som på en måte lar seg overføre til musikk, sier Thoresen.

Toktleder Paul Wassmann forteller at det er en målsetting med toktet å formidle på andre måter enn forskerne vanligvis gjør.

– Kunstnerne inspirerer oss, og vi håper vi inspirerer dem. Virkeligheten er jo multidisiplinær, mens de fleste av oss tilhører den ene eller andre fagdisiplinen. På tvers av disiplinene oppstår det ting som ikke ville finne sted i en fagsplittet verden, sier Wassmann. 

Les også: – Inspirerende og kunnskapsrikt

Sjelens musikk
Lasse Thoresen mener forskning og musikk har noen fellestrekk. Som at deler av forskningen finner fram til og viser det som er skjult, på samme måte som musikken kan gjøre det. Dessuten kan både forskning og musikk bidra til å forstå det store bildet, det lille i det store. For Thoresen har musikken også hjulpet ham med å forsone seg med det forgjengelige, noe han underbygger med en myte fra det muslimske miljøet i Indonesia. Der sier de at Gud skapte menneskekroppen av leire, og når kroppen var ferdig, bød Gud sjelen ta plass i legemet. Men sjelen nektet, for den syntes det var en grisete affære, og ville ikke bøye seg under Guds vilje.

– Da fremkalte Gud engler som spilte musikk for sjelen, og ledet av musikken, ble den villig til å gå inn i legemet. Det har også vært musikkens rolle for meg, den har vært en kanal for å akseptere at ting forsvinner til slutt, men at det likevel er en skjønnhet ved å være her, sier Thoresen. 

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 12.06.16 00:00 Oppdatert: 17.06.16 20:20
Vi anbefaler