Våren 2017 gjennomføres en rekke på fire seminar og nye seminar vil bli utlyst høsten 2017. Deltakerantallet er begrenset til 12 og våren 2017 prioriteres fire plasser til deltakere i UiTs opprykksprosjekt. Søkere må dokumentere minst fem års undervisning i høyere utdanning og være innstilt på en betydelig egeninnsats (dokumentasjon av instituttleder). Seminarrekken gir ikke en generell pedagogisk sertifisering, men vil være et redskap for å dokumentere kompetansen i ulike kontekster.
Ansvarlig for seminarrekken: Dosent Marit Allern, Result
Arbeidsseminarene om pedagogisk mappe gir en mulighet for den enkelte til å
En pedagogisk mappe er en organisert dokumentasjon av en lærers profesjonelle utvikling og oppnådde pedagogiske kompetanse. Mappen viser den enkelte lærers individualitet gjennom utvalg av artefakter/arbeid og refleksjon. Den vil være en helhetlig presentasjon av en persons profesjonelle dyktighet. Den motsvarer en forskers liste over og dokumentasjon av forskningsresultater gjennom publikasjoner. En pedagogisk mappe vil alltid inneholde tekster om
Deltakelse på seminarrekken forutsetter relativt stor egeninnsats og en del arbeidskrav. For å delta i seminar II, må man ha deltatt i seminar I og utført alle arbeidskrav, og på samme må krever deltakelse i seminar III at man har deltatt i de to første seminarene med tilhørende arbeidskrav.
Pedagogisk mappe I
Dette seminaret gir en innføring i hva en pedagogisk mappe er, og deltakerne får en mulighet til å starte utvikling av sin egen pedagogiske mappe.
Dato: 1. februar 2017, kl. 0915 – 1500
Sted: Result sitt møterom, TEO1.476
Pedagogisk mappe II
Å utvikle en pedagogisk mappe
Dato: 16. mars 2017 kl. 0915-1500
Sted: Result sitt møterom, TEO1.476
Pedagogisk mappe III
Vurdering av en pedagogisk mappe
Dato 3. mai 2017 kl. 0915–1500
Sted: Result sitt møterom, TEO1.476
Pedagogisk mappe IV
Digital pedagogisk mappe
Dato og sted kommer senere
For mer informasjon om arbeidsseminarene, se eget vedlegg.
Linker til aktuelle dokumenter:
Norge er det nå vedtatt nye nasjonale veiledende retningslinjer for pedagogisk basiskompetanse for høyere utdanning:
1. http://www.uhr.no/aktuelt_fra_uhr/nasjonale_veiledende_retningslinjer_for_universitets-_og_hog