Pedagogisk mappe – arbeidsseminar for å dokumentere pedagogisk kompetanse

Endrede utfyllende bestemmelser for tilsetting og opprykk ved UiT krever at søkere dokumenterer sin pedagogiske kompetanse ved å legge ved en pedagogisk mappe. Dette gjelder også ved søknad om opprykk. En pedagogisk mappe er en organisert dokumentasjon av pedagogiske kvalifikasjoner som gir grunnlag for å vurdere denne kompetansen. Result gir våren 2017 et tilbud om en rekke med arbeidsseminar som støtte for å dokumentere pedagogisk kompetanse for ansatte som har et visst volum av undervisningserfaring.

Våren 2017 gjennomføres en rekke på fire seminar og nye seminar vil bli utlyst høsten 2017. Deltakerantallet er begrenset til 12 og våren 2017 prioriteres fire plasser til deltakere i UiTs opprykksprosjekt. Søkere må dokumentere minst fem års undervisning i høyere utdanning og være innstilt på en betydelig egeninnsats (dokumentasjon av instituttleder). Seminarrekken gir ikke en generell pedagogisk sertifisering, men vil være et redskap for å dokumentere kompetansen i ulike kontekster.

Ansvarlig for seminarrekken: Dosent Marit Allern, Result 

Arbeidsseminarene om pedagogisk mappe gir en mulighet for den enkelte til å

  • få innsikt i hva en pedagogisk mappe er
  • få tilbakemeldinger på eget arbeid med å utvikle en pedagogisk mappe
  • få kunnskap om å utvikle en digital pedagogisk mappe

En pedagogisk mappe er en organisert dokumentasjon av en lærers profesjonelle utvikling og oppnådde pedagogiske kompetanse. Mappen viser den enkelte lærers individualitet gjennom utvalg av artefakter/arbeid og refleksjon. Den vil være en helhetlig presentasjon av en persons profesjonelle dyktighet. Den motsvarer en forskers liste over og dokumentasjon av forskningsresultater gjennom publikasjoner. En pedagogisk mappe vil alltid inneholde tekster om

  • Lærerens pedagogiske utgangspunkt – undervisningsfilosofi
  • Dokumentasjon av et basisrepertoar for undervisning av grupper av ulik størrelse og av ulik sammensetning (planlegging – gjennomføring – formativ og summativ vurdering)
  • Evaluering av undervisning fra studenter og gjensidig kollegavurdering

Deltakelse på seminarrekken forutsetter relativt stor egeninnsats og en del arbeidskrav. For å delta i seminar II, må man ha deltatt i seminar I og utført alle arbeidskrav, og på samme må krever deltakelse i seminar III at man har deltatt i de to første seminarene med tilhørende arbeidskrav.

Pedagogisk mappe I

Dette seminaret gir en innføring i hva en pedagogisk mappe er, og deltakerne får en mulighet til å starte utvikling av sin egen pedagogiske mappe.

Dato: 1. februar 2017, kl. 0915 – 1500

Sted: Result sitt møterom, TEO1.476

Pedagogisk mappe II

Å utvikle en pedagogisk mappe

Dato: 16. mars 2017 kl. 0915-1500

Sted: Result sitt møterom, TEO1.476

Pedagogisk mappe III

Vurdering av en pedagogisk mappe

Dato 3. mai 2017 kl. 0915–1500

Sted: Result sitt møterom, TEO1.476

Pedagogisk mappe IV

Digital pedagogisk mappe

Dato og sted kommer senere

For mer informasjon om arbeidsseminarene, se eget vedlegg.

Linker til aktuelle dokumenter:

Norge er det nå vedtatt nye nasjonale veiledende retningslinjer for pedagogisk basiskompetanse for høyere utdanning:

1. http://www.uhr.no/aktuelt_fra_uhr/nasjonale_veiledende_retningslinjer_for_universitets-_og_hog

2. http://result.uit.no/wp-content/uploads/2014/05/Retningslinjer-for-godkjenning-av-pedagogisk-basiskompetanse-ved-UiT.pdf

Starts: 01.02.17 at 00.00
Ends: 06.06.17 at 00.00
Where: Tromsø
Location / Campus: Tromsø
Target group: Employees
Responsible: Kari Riddervold

Registration
Deadline: 09.01.2017
Deadline has been reached. Sorry
Add to calendar
Attachments / Pictures:
Oversikt-om-seminarrekken