Pensumliste

Pensumliste for høsten 2018 – MIG-6001

Totalt antall sider: ca. 1050 (med forbehold om endringer)

Obligatorisk pensum:
1.    Askheim, O.P. (2012). Empowerment i helse- og sosialfaglig arbeid: Floskel, styringsverktøy eller frigjøringsstrategi? Oslo, Gyldendal Norsk AS. (Kap. 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8) 156 sider.
2. Berg, B., & Ask, T.A. (2011). Minoritetsperspektiver i sosialt arbeid. Oslo, Universitetsforlaget. (Kap. 1) 25 siders.
3. Berg, B., & Kittelsaa, A. (2012). Dobbelt sårbar –asylsøker og funksjonshemmet, I B. Berg (RED.), Innvandring og funksjonshemming. Oslo, Universitetsforlaget. (172-189)17 sider.
4. Brochmann, G. (2006). Hva er innvandring. Oslo, Universitetsforlaget. 140 sider.
5. Burkitt, I. (2014). Emotions and Social Relations. London, Sage. (1-23; 100-123; 124-149; 150-167) 88 sider.
6. Døving, C. A. & Kraft, S. E. (2013). Religion i pressen. Oslo, Universitetsforlaget. (Kap. 3; 4; 5 & 8) 73 sider.

7. Fuglerud, Ø. (2017). 2utgave. Migrasjonsforståelse: Flytteprosesser, rasisme og globalisering. Oslo, Universitetsforlaget. S. 21-183) 162 sider.

8. Jacobsen, K.A. (RED.) (2011). Verdensreligioner i Norge. Universitetsforlaget, Oslo. (13 -30) 17 sider
9.  Kjønstad, A & Syse A. (2012) Velferdsrett II. Oslo, Gyldendal Norsk Forlag AS.  (373-414) 41 sider.
10. Ryan, M. & Deci, E.L. (2013). Towards a Social Psychology of Assimilation: Self-Determination Theory in Cognitive Development and Education. In B.W. Sokol, M.E. Grouzet, & U. Müller (Eds.), Self-Regulation and Autonomy: Social and Developmental Dimensions of Human Conduct. Cambridge, Cambridge University Press. (191-207)16 sider.
11. Sachs, l. (1995). Disability and Migration: A case Story, In B. Ingstad & S.R. Whyte, Disability and Culture. London, University of California Press. (210-225)15 sider
12. Stone, J. (Ed.) (2005). Culture and Disability: Providing Culturally Competent Services. London, Sage. (1-14; 15-36; 37- 64; 225-230) 66 sider
13. Varvin, S. (2015). Flukt og eksil. Oslo, Universitetsforlaget. (Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 & 11) 131 sider.
14.    Øyen, Ø. D. (RED.) (2013). Lærebok i utlendingsrett. Oslo, Universitetsforlaget. (23-30; 332-335; 357- 400; 401-402) 55 sider.

Offentlige dokumenter:
I tillegg bør studentene sette seg inn i følgende offentlige dokumenter:
1. Det Kongelige Justis- og Beredskapsdepartementet. 2016. https://www.regjeringen.no/contentassets/4b44b3ea29554b4aa1e9169829b75b78/g-01-2016.pdf (Rundskriv G-01/2016 - september 2016)
2.  St. meld. Nr. 6 (2012-2013). En helhetlig integreringspolitikk – mangfold og fellesskap.
3. St. meld. nr. 37 (2006-2007) ‘Om beboere i statelige asylmottak som kan utgjøre en risiko’.
4.    Statistisk sentralbyrå ‘Levekår blant innvandrere i Norge 2005/2006’

Pensumliste for våren 2019 – MIG-6002

Totalt antall sider: ca. 1050 (1004 Obligatorisk + 46 valgfritt) (med forbehold om endringer)

Obligatorisk pensum: 

  1. Berg, B., & Ask, T.A. (2011). Minoritetsperspektiver i sosialt arbeid. Oslo, Universitetsforlaget.168 sider.
  2. Eide, K. (RED.) (2012). Barn på flukt: Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flytninger. Oslo, Gyldendal Akademisk. (Kap. 1, 2, 3, 4,5 6, 8 &14) 143 sider.
  3. Ekeland, T.-J. (2014). Konflikt og konfliktforståelse for helse- og sosialarbeidere. Oslo, Gyldendal Akademisk. 204 sider
  4. Fyrand, L. (2016). Sosialt nettverk: Teori og praksis. Oslo, Universitetsforlaget. (Kap.10) 20 sider.
  5. Isdal, P. (2002). Meningen med vold. Oslo, Kommuneforlaget. (289 sider)
  6. Ivarsson, B. H., Ortiz, L. & Wirbing, P. (2015). Motiverende samtaler: En praktisk håndbok for sosialt arbeid. Oslo, Gyldendal. 51sider.
  7. Kassah, B.L.L., Kassah, K.A. & Dahl, E. A. (2015). Akuttarbeid ved barnevernvakten: Kollektive og individuelle mestringsstrategier, Sosiologisk tidsskrift, 4(23), 238-258; 20 sider.
  8. Stone, J. (Ed.) (2005). Culture and Disability: Providing Culturally Competent Services. London, Sage. (1-14; 15-36; 37- 64; 225-230) 66 sider
  9. Söderström, S. (2012). Kultursensitiv kommunikasjon, I B. Berg (RED.), Innvandring og funksjonshemming (129-150). Oslo, Universitetsforlaget. 21 sider.
  10. Varvin, S. (2015). Flukt og Eksil. Oslo, Universitetsforlaget. (Kap. 8,9,10 & 12) 56 sider.

 

Offentlige dokumenter:
I tillegg bør studentene sette seg inn i følgende offentlige dokumenter:

11. Det Kongelige Justis- og Beredskapsdepartementet. 2016. https://www.regjeringen.no/contentassets/4b44b3ea29554b4aa1e9169829b75b78/g-01-2016.pdf (Rundskriv G-01/2016 - september 2016)
12.    St. meld. Nr. 6 (2012-2013). En helhetlig integreringspolitikk – mangfold og fellesskap.
13.    St. meld. nr. 37 (2006-2007) ‘Om beboere i statelige asylmottak som kan utgjøre en risiko’.
14.    Statistisk sentralbyrå ‘Levekår blant innvandrere i Norge 2005/2006’

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort under forutsetning av at instituttleder vil godkjenne disse endringene. (Pensumliste: 01.09.2018)

  

Anbefalt litteratur: MIG-6001 og MIG-6002

1. Barbalet, J. (Ed.) (2002). Emotions and sociology. Oxford, Blackwell.
2. Bauman, Z. (2005). Wasted lives: Modernity and its Outcasts. Cambridge, Polity.
3.  Berg, B. (2014). Dobbelt sårbar – Minoritetsfamilier med funksjonshemmede barn. I: J.        Tøssebro og C. W. Wendelborg (red.), Oppvekt med funksjonshemming. Oslo, Gyldendal Norsk Forlag AS.
4. Brettell, C. & Hollifield, J. F. (Eds.) (2015). Migration Theory: Talking Across Disciplines. London, Routledge.

5. Castels, S. Haas, H. N. & Miller, M. J. (2014). The Age of Migration: International Population Movements in the World. London, Palgrave MacMillan.

6.    Engelstad, F. (2009). Hva er makt. Oslo, Universitetsforlaget.
7.    Hagen, M.B, Da Silva, A.B & Thelle, M.I. (RED.) (2016). Traumebevisst omsorg i psykisk helsearbeid –fra et tilknytningsteoretisk perspektiv. Oslo, Universitetsforlaget.

8. Lidén H. (2017). Barn og Migrasjon: mobilitet og tilhørighet. Oslo: Universitetsforlaget.

9. Magelssen, R. (2008). (Utg.2.) Kultur sensitivitet: Om å finne likhetene i forskjellene.  Oslo, Akribe
10. Strand, V. B. og Larsen, K. M. (2015). Menneskerettigheter i et nøtteskall. Oslo, Gyldendal Juridisk.

Willumsen, E. (red.) (2012). Tverrprofesjonelt samarbeid i praksis og utdanning. Oslo: Universitetsforlaget.

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort under forutsetning av at instituttleder vil godkjenne disse endringene. (Pensumliste: 24.10.2016)