autumn 2019:    ERG-2021 Helse, aktivitet og deltakelse hos voksne - 12 stp

Type of course

Emnet inngår i bachelorprogrammet i ergoterapi og er forbeholdt studenter med studierett på dette studieprogrammet. Kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav: For å starte på emnet må studenten ha bestått ERG-1030 og alle de foregående eksamener, og ha fått godkjent arbeidskrav i ERG-2010.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

ERG-2020 Helse, aktivitet og deltakelse hos voksne 10 stp

Course content

Dette emnet har fokus på hvordan ulike sykdommer, skader og livsproblemer, kan medføre konsekvenser for voksnes hverdagsaktiviteter. Kunnskap om arbeidsrelaterte forhold, ergonomi / forebygging og helsefremmede tiltak drøftes. Videre fokuseres på hvordan ergoterapeuten kan behandle, rehabilitere og tilrettelegge for å fremme voksnes helse, aktivitet og deltakelse i familie, hjem, jobb, fritid og nærmiljø. Grunnlag vil være både kunnskap om voksnes aktivitetsliv, sykdomslære og samfunnets tjenester (tiltak).

Objective of the course

Generell kompetanse: 1. Forplikter seg til ansvar for egen og medstudenters læring gjennom aktivt å innhente og bidra med kunnskap i undervisning og gjennom å følge opp de avtaler som gjøres med medstudenter og undervisningspersonell.

Kunnskap i ergoterapi: 1. Forklarer hvordan helsemessige og sosiale forhold kan påvirke voksnes aktivitet og deltakelse i hverdagen. 2. Forklarer hvordan aktivitetsdeltakelse i hjem, arbeid og fritid kan påvirke helse. 3. Beskriver relevant ergoterapeutisk kunnskapsgrunnlag som gjelder for arbeidshelse 4. Beskriver ergoterapeutens kompetanse i forhold til helsefremmende og arbeidsrelaterte tiltak. 5. Gjøre rede for ergoterapeutens rolle i behandling og rehabilitering. 6. Kan bruke kunnskap fra ergoterapi, medisinske fag og andre støttefag (psykologi, sosiologi, etikk, samfunnsvitenskap m.m.) for å planlegge og begrunne tiltak til ulike aktivitetsproblemer. 7. Forklarer hvordan ergoterapeuter anvender velferdsteknologi for å fremme klienters deltakelse i aktivitet. 8. Diskutere hvordan et aktivt liv i eget hjem kan påvirkes av forholdet mellom universell utforming og hjemmet som privat arena.

Ferdigheter i ergoterapi: 1. Gjør rede for og anvender relevante kartleggingsmetoder og -instrumenter som anvendes til voksne med ulike aktivitetsproblemer og diagnoser. 2. Kartlegger og vurderer tiltak ift psykososialt arbeidsmiljø 3. Fastsetter mål for ulike tiltak til voksne på bakgrunn av aktivitets- og funksjonsvurdering. 4. Gjør rede for og anvender ulike metoder for behandling og rehabilitering av voksne med ulike aktivitetsproblemer. 5. Muliggjør aktivitet gjennom tilrettelegging i omgivelsene. 6. Gjennomfører og formidler muntlig og skriftlig dokumentasjon fra ergoterapeutisk arbeid i tråd med gjeldende lovverk.


Language of instruction and examination

Norsk. Ved utveksling av studenter kan også svensk og dansk benyttes som undervisnings og eksamensspråk.

Teaching methods

Forelesninger, ferdighetstrening, basisgruppearbeid, seminarundervisning inkludert opposisjonsseminar, studentundervisning.

Assessment

Arbeidskrav: Studentundervisning hvor kullet deles i 2. Den ene gruppen gjennomfører arbeidskrav 1A i ERG-2021 og 1B i ERG-2030, og motsatt for den andre gruppen. A. Forelesning for medstudenter, gruppe på 2-5 studenter, med notat 800 ord. B. Ferdighetstrening med medstudenter, gruppe på 2-5 studenter, med notat 800 ord.

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe, ca. 2000 ord, basert på arbeid med case. Varighet: 2,5 dager Vurderingsuttrykk: bestått/ikke bestått.

Studenter med gyldig forfall gis adgang til utsatt eksamen. Ved vurdering til karakter F gis det adgang til kontinuasjonseksamen. Jfr. § 22 i Forskrift for eksamener ved Universitetet i Tromsø


Error rendering component