Workshop: The Teaching Trick - how to improve student learning without spending more time teaching

Fakultet for naturvitenskap og teknologi inviterer til undervisningsseminar mandag 12. august kl. 9-12 for alle sine undervisere. Seminaret passer like godt til undervisere med lang erfaring, som til de som er i starten av sin undervisningskarriere som stipendiater og postdocs.

De inviterte foredragsholderne Dr. Kristina Ekström og Dr. Jakob Kuttenkeuler fra KTH i Stokholm er kjent for å holde inspirerende og engasjerende seminarer om undervisning i MNT-fagene. De har tidligere gjestet både Fyrtårnskonferansen ved UiT og MNT-konferansen nasjonalt som foredragsholdere, og utfordrer mange tradisjonelle tanker på hvilken undervisning fører til god læring for studentene. Se vedlagte abstrakt for deres grunntanker om hvordan lykkes med undervisning med «teach less - learn more» filosofien. Seminaret er ment som inspirasjon til å prøve ut nye didaktiske verktøy som lett kan implementeres i undervisningen på vårt fakultet.

 

Program

 

09:00 -09:15    Kaffe og frukt

09:15 -12:00    Workshop og seminar med Ekström og Kuttenkeuler

12:00 – 12:30   Enkel lunsj i areal utenfor Aud 1.022 i Teknologibygget

12:15-13:00  Kun for inviterte: Møte med undervisningslederne ved fakultetet.

 

Meld deg på og bli inspirert til et nytt undervisningssemester!

 

Abstract

The Teaching Trick – how to improve student learning without spending more time teaching

When improvement of student learning is discussed, a common reaction is to assume that any new teaching methods require a higher teaching effort. And surely, anyone can improve a course by spending 100 hours more teaching time, but for apparent reasons this is not a sustainable strategy. So how can student learning be improved within a given level of teaching resources? The key principle is that teachers should spend more of their time doing things that lead to high quality learning, and less time on such things that do not lead to learning. Concrete examples, from normal subject courses in engineering education, will be used to illustrate the principle, challenge old ways of thinking and question some taken-for-granted practices in education. During the workshop, we collect a toolbox of concrete tips, and practice a powerful way to see teaching – from a learning perspective. We also tackle the tough question: Why do we keep doing things in our courses that lead to little learning?

When: 12.08.19 at 09.00–12.00
Where: Aud 1.022 Teknologibygget
Location / Campus: Tromsø
Target group: Employees, Unit
Contact: Annfrid Sivertsen
E-mail: annfrid.sivertsen@uit.no

Registration
Deadline: 09.08.2019
Deadline has been reached. Sorry
Add to calendar