Prøveforelesning: Oda J. Hembre v/ institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Master Oda J. Hembre holder prøveforelesning for PhD.-graden i humaniora og samfunnsvitenskap.

Tittel på prøveforelesningstekst:
«Kritiske refleksjoner over forskerrollen i sosiomaterielle tilnærminger til å studere profesjonell praksis»

Offentlig disputas avholdes samme dag kl 12:15. Du kan følge prøveforelesning og disputas på mediasite (https://mediasite.uit.no/Mediasite/Catalog/Full/6368b83e782d4a6ea516b54cb80e822121) eller delta fysisk. 

NB! Om du ønsker å delta fysisk kan du melde deg på her: https://nettskjema.no/a/237427 


Tittel:

Innføring og bruk av iPad i grunnskolen - Sosiomaterielle sammenvevinger av teknologi, skole og lærerprofesjon

Avhandlingen er tilgjengelig i Munin

Sammendrag:

Denne avhandlingen er et bidrag til å forstå hva som skjer når en ny teknologi trer inn i skolekonteksten. Avhandlingens forskningsfokus vokste ut av et behov for kunnskap om hvordan teknologi faktisk organiseres i skolen, hva læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) vil si i praksis, og en ambisjon om å tilføre nye teknologiforståelser på feltet. Studien som avhandlingen bygger på utforsker innføring og bruk av læringsappen Dragon Minders i to ulike grunnskoler gjennom etnografiske tilnærminger og ulike kvalitative forskningsmetoder. Avhandlingen støtter seg på teoretiske innfallsvinkler og begreper fra sosiologiske praksistilnærminger og aktør-nettverksteori (ANT). Med dette som bakteppe synliggjør forfølgelsen av Dragon Minders sosiomaterielle relasjoner teknologien inngår i og forstyrrer i skolen som organisasjon og klasserom. Avhandlingen beskriver videre hvordan disse relasjonene får konsekvenser for lærernes profesjonsutøvelse og bruk av iPad i undervisning.

Tematiske områder som blir belyst er 1) realiseringer av teknologivisjoner og organisering av teknologi i lokale skolekontekster, 2) iPad som undervisningsverktøy, og 3) læreres profesjonsutøvelse i samspill med teknologi. Sett under ett viser den avsluttende drøftingen hvordan en og samme teknologi tar ulike former i lokale skolekontekster, og hva teknologien blir og hvilken betydning den får i lærernes hverdagslige arbeidspraksiser er betinget av de sosiomaterielle sammenvevinger teknologien inngår i. Med dette som utgangspunkt argumenterer jeg for at vi må forstå lærerens kompetanse eller evne til å «utnytte» teknologien til læringsformål på nye måter. Gjennom avhandlingen argumenterer jeg for at læreres PfDK må forstås som en hybrid og performativ kunnskapsutøvelse som realiseres gjennom et samspill med de sosiomaterielle omgivelser lærere møter og samhandler med i det daglige. Dermed må måten teknologien problematiseres gjennom lokale teknologisatsinger, hvordan teknologien organiseres, og læreres rom for å utforske, praktisere, diskutere og kritisere sine reelle muligheter for å ta teknologien i bruk på måter som gir mening i deres praksis være sentrale betraktninger når ny teknologi innføres i skolen.

Veiledere: 

Hovedveileder Professor Line Lundvoll Warth, UiT Norges arktiske universitet

Biveileder Førsteamanuensis Anne Grete Sandaunet, UiT Norges arktiske universitet

 

Bedømmelseskomité:

Første opponent: Professor Monika Nerland, UiO

Andre opponent: Lektor Bente Meyer, Aalborg Universitet

Leder av komiteen: Førsteamaneunsis Pål Anders Opdal, UiT Norges arktiske universitet

Leder av disputas: instituttleder Siw Skrøvset, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

De som ønsker å opponere ex. auditorio kan sende epost til disputasleder Siw Skrøvset (siw.skrovset@uit.no) innen kl. 14:00 på disputasdagen.

When: 17.12.21 at 10.10–11.00
Where: Teorifagbygget hus 1 Auditorium 2 (1.836)
Location / Campus: Digital, Tromsø
Target group: Employees, Students, Guests, Invited
Contact: Silje Sivertsvik
E-mail: silje.sivertsvik@uit.no
Add to calendar