spring
2025
DTE-2603 Programmering for mobil - 10 stp
Admission requirements
Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.
Søkere som kan dokumentere ett av følgende kvalifiserer også for opptak:
- generell studiekompetanse og bestått realfagkurs, eller
- bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning, eller
- 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998/99 og tidligere studieordninger
Søknadskode: 9391
Course content
Emnet gir studenten et solid fundament for design og utvikling av applikasjoner for mobile enheter. Emnet fokuserer på programvarearkitektur og programmeringsmekanismer knyttet til Android-plattformen. Studenten vil i løpet av emnet utvikle og designe ulike apper i forbindelse med obligatoriske innleveringer. Emnet omfatter også grunnleggende opplæring i programmeringsspråket Kotlin.Objective of the course
Kunnskap:
Etter gjennomføring skal studenten ha fått kunnskap om
- Programmeringsspråket Kotlin.
- Utviklingsmiljø og byggesystem for Android.
- Hvordan utvikle effektive brukergrensesnitt.
- Hvordan tilpasse applikasjoner ulike språk og skjermstørrelser.
- App-arkitektur.
- Flertrådshåndtering, korutiner.
- Lokale databaser (SQLite og Room).
- Bruk av server-APIer vha. ulike nettverksbiblioteker.
- Dependency injection.
- Bruk av stiler og tema.
Ferdigheter:
Studenten skal etter gjennomføring være i stand til å:
- Bruke aktuelt utviklingsverktøy / IDE på en effektiv måte.
- Utnytte mekanismene i programmeringsspråket Kotlin til utvikling av Android-apper.
- Lage funksjonelle og tiltalende brukergrensesnitt.
- Bruke stil og tema i Androidapplikasjoner.
- Håndtere applikasjoners livssyklus og konfigurasjonsendringer.
- Utvikle språktilpassede applikasjoner.
- Kunne bruke anbefalt applikasjonsarkitektur.
- Bruke nettverksbibliotek til klient/tjener-applikasjoner.
- Utvikle applikasjoner som bruker lokal database og filer.
Generell Kompetanse:
Etter gjennomføring vil studentene kunne:
- Utnytte avanserte mekanismer i programmeringsspråket Kotlin.
- Utvikle effektive brukergrensesnitt til både mobiltelefoner og nettbrett.
- Kunne sette seg inn i, og ta i bruk, biblioteker og teknologier som ikke er dekket i emnet.
- Ta i bruk offentlig tilgjengelige server-APIer i egne apper.
- Kan formidle kunnskap om programutvikling for mobile enheter.
- Planlegge og gjennomføre større programmeringsprosjekter, både alene og som deltaker i en gruppe.
- Bevissthet om etiske konsekvenser av teknologiske valg og løsninger.
Schedule
Examination
Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 12.05.2025 09:00 |
3 Timer | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
Arbeidskrav | Approved – not approved |