Nytt kvenmuseum i Vadsø

Forskere fra UiT står sentralt under lanseringen av Vadsø museum – Ruija kvenmuseum. – Samarbeidet betyr mye for oss, sier prosjektlederen i IMMKven.

UMAK-direktør Lena Aarekol (t.v.) sammen med Mia Krogh, avdelingsleder ved Vadsø museum – Ruija kvenmuseum. Foto: Rune Sundelin/UiT
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Konstituert kommunikasjonssjef (til 1. september 2024), seniorrådgiver og faggruppeleder, formidling
Publisert: 26.08.21 16:17 Oppdatert: 27.08.21 09:58
Arts and culture Society Indigenous people

I dag åpnet et nytt museumsbygg ved Varanger museum, da avdelingen Vadsø museum – Ruija kvenmuseum ble lansert.

Se åpningsarrangementet i opptak her (sendingen starter etter cirka 15 minutter).

Viktig at forskningen er relevant

Trine Kvidal-Røvik er prosjektleder for IMMKven.
Trine Kvidal-Røvik er prosjektleder for IMMKven. Foto: UiT

I forbindelse med lanseringen deltar forskere fra UiT på et fagseminar fredag 27. august. En av dem er professor Trine Kvidal-Røvik som er prosjektleder for IMMKven som undersøker hvordan kvensk/norskfinsk kulturarv kommer til uttrykk i dag. Prosjektet er et samarbeid mellom UiT Norges arktiske universitet, Vadsø museum – Ruija kvenmuseum og Nicolaysen Film AS.

– Samarbeidet betyr mye for oss. Vårt fokus er på hva som er viktig for den kvenske/norskfinske minoriteten i Norge. Vadsø museum – Ruija kvenmuseum har et nasjonalt ansvar for å ivareta kulturarven til denne minoriteten, og det er veldig viktig for forskningen vår at den er forankret og oppleves som relevant, sier Kvidal-Røvik.

Ønsker seg flere faglige arrangement

Hun legger til at det også er en del av samfunnsoppdraget til forskerne å være en god samarbeidspartner for andre institusjoner og at både UiT og museet ønsker flere faglige arrangementer knyttet til forskningen som gjøres på feltet.

Først ut er det faglige seminaret 27. august, som kan følges digitalt fra klokka 0850. Der stiller UiT stiller med følgende forskere:

• Fornorskning, identitet og historie:
    Einar Niemi, professor emeritus
    Eva Josefsen, førsteamanuensis, TRUCOM
  • Samtale med unge kvener/norskfinner:
    Trine Kvidal-Røvik, professor, IMMKven
  • Minoriteter og mangfold:
    Stein R. Mathisen, professor, IMMKven
    Trine Kvidal-Røvik, professor, IMMKven

Se fullstendig program for fagseminaret her!

Les mer om åpningen her!

Kortnytt fra Communication Section, Faculty of Humanities, Social Sciences and Education