Deltatt i Fit Futures? Bli med for siste gang nå

For ti år siden deltok Lene Steinvik i ungdommens egen tromsøundersøkelse, Fit Futures. Nå forsker hun på tannhelse og ser hvor viktig det er at tidligere deltakere melder seg til Fit Futures 3.

dame
– Da jeg sa ja til å delta i Fit Futures som 16-åring og som 19-åring, var det fordi jeg syntes det var spennende. Den gang ante jeg ikke at jeg selv skulle bli forsker og oppleve både hvor vanskelig det er å rekruttere folk til forskning og hvor viktig det er for at forskningsresultatene skal bli best mulig, sier Lene Steinvik. Foto: Stig Brøndbo
Portrettbilde av Brøndbo, Stig
Brøndbo, Stig stig.brondbo@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 08.10.21 13:02 Oppdatert: 08.10.21 14:07
Health

Det finnes lite forskning på helsen til ungdom og unge voksne.

– Derfor er utrolig viktig at de som deltok i Fit Futures 1 & 2 blir med nå også i den siste helseundersøkelsen. Forskningen er viktig for å forstå helsen og utfordringer til ungdommer og unge voksne, sier Elin Evensen, daglig leder i ungdommenes helseundersøkelse, Fit Futures.

Ellen Sofie Hansen er glad for å få anledning til å delta i Fit Futures for tredje gang, og synes det er viktig at vi får mer kunnskap om helsen til unge voksne. Foto: Stig Brøndbo

Kvier seg for regninga

26 år gamle Lene Steinvik er helt enig. Første gang hun deltok gikk hun førsteåret på videregående, andre gangen var hun russ. Nå har hun vært tilbake for tredje gang.

­– For meg er det et lite bidrag til en viktig undersøkelse, sier Steinvik.

Resultatene fra de to første Fit Futures-undersøkelsene har blant annet vist at:

Tidligere i år kom også nyheten om at unge ikke drar til tannlegen fordi de kvier seg for regninga. Det er et forskningsfunn Lene Steinvik har stor interesse for.

Ble forsker selv

– Da jeg sa ja til å delta i Fit Futures som 16-åring og som 19-åring, var det fordi jeg syntes det var spennende. Den gang ante jeg ikke at jeg selv skulle bli forsker og oppleve både hvor vanskelig det er å rekruttere folk til forskning og hvor viktig det er for at forskningsresultatene skal bli best mulig, sier 26-åringen.

I dag er hun forskerlinjestudent på tannlegestudiet ved UiT, og som et ledd i utdanningen har hun selv forsket på hvorfor folk utsetter eller unngår å gå til tannlegen.

– I min forskning så jeg at hver fjerde person som ønsket regelmessig tannbehandling lot være å oppsøke tannlegen, ofte av økonomiske årsaker, sier Steinvik. Resultatet blir dårlig tannhelse eller en unødvendig høy pris på tannbehandling senere i livet.

Les mer i UiTs helseblogg: Det er dyrt å gå til tannlegen, men har du råd til å la være?

Forskningsfunn fra de tidligere Fit Futures-undersøkelsene har sett på tannhelsen til unge voksne. Lene Steinvik har selv fått undersøkt egen tannhelse – og hun har forsket på hvorfor folk slutter å gå til tannlegen etter at de blir 18 år. Foto: Stig Brøndbo

– Mitt beste råd, også til unge voksne, er «gap opp» om du ønsker å spare penger på tannhelsen din, sier Steinvik.

Full skanning av kroppen

Som i de to første Fit Futures-undersøkelsene, skal deltakerne gjennom flere tester, inkludert tannhelse og skanning av hele kroppen for å undersøke skjeletthelsen og kroppssammensetningen.

– Dersom vi finner noe som trenger oppfølging av lege, blir deltakeren kontaktet i ettertid, sier daglig leder i Fit Futures 3, Elin Evensen. Deltakere som har flyttet fra Tromsø, får dekket reisekostnadene til å delta i undersøkelsen.

– Målet vårt er at minst 800 av de som har deltatt før, blir med også på Fit Futures 3, sier Evensen. Hittil er responsen god.

– Vårt inntrykk er at de som har deltatt synes det er en positiv opplevelse. Vi fortsetter undersøkelsen ut året og håper at alle som er invitert sier ja til å delta, sier Evensen.

Kortnytt fra Faculty of Health Sciences
Brøndbo, Stig stig.brondbo@uit.no Kommunikasjonsrådgiver