– Iskanten er et sårbart område

Samtidig som starten gikk for årets Outreach-tokt, ble det klart at det ikke er flertall i Stortinget for å flytte iskanten nordover. Det gleder professor og toktleder Paul Wassmann. Se video i saken!
Aarskog, Karine Nigar
Published: 12.06.15 00:00 Updated: 12.06.15 08:08

Paul Wassmann under et av de innledende foredragene på årets Outreach-tokt om bord på F/F Helmer Hanssen. Foto: Karine Nigar Aarskog / UiT

Professor i miljøbiologi ved UiT, Paul Wassmann under et av de innledende foredragene på årets Outreach-tokt om bord på F/F Helmer Hanssen.

Foto: Karine Nigar Aarskog / UiT

– Jeg mener det var en lykkelig løsning. Man bør være varsom i disse områdene, og den gamle definisjonen er mer tilbakeholden mot eventuelle problemer man kan få i den marginale issonen, hvis man skal bore etter olje og gass og det skulle komme is, sier Wassmann.

Torsdag ble det kjent at partiene på Stortinget, bortsett fra Høyre og Fremskrittspartiet, nekter å godta forslaget fra miljøvernminister Tine Sundtoft om en ny beregning av iskanten i Barentshavet. Samme dag startet årets Outreach-tokt, som har «Et nytt hav å forvalte» som tema.

Forskere fra UiT, Havforskningsinstituttet og Universitetssenteret på Svalbard, næringslivsledere og politikere skal den kommende uka være samlet ombord på F/F Helmer Hanssen for å delta på en felles kunnskapsbasert utforskning av Svalbard og framtida til noen av de rikeste og mest sårbare havområdene i verden.

Is i Billefjorden
– At vi ikke er i stand til å håndtere oljeutslipp i is, burde innebære at man holder seg lengst mulig borte fra iskanten. Jeg mener at en mer konservativ tolkning av iskanten er til det beste for alle. Iskanten er alltid sårbar fordi området har en spesiell økologi og fordi is som et fast substrat på toppen av vannet er en spesiell utfordring når det gjelder utslipp, for eksempel av olje, sier Wassmann.

Første toktdag gikk ikke til iskanten, men til Billefjorden, der det også lå is. Så mye at toktdeltakerne ikke kom inn til den nedlagte russiske gruvebyen Pyramiden, som egentlig var planen. Men de kunne så vidt skimte byen, samt den mektige Nordenskiöldbreen innerst i fjorden. Wassmann benyttet anledningen til å reflektere over iskanten, og hvorfor et tokt som Outreach er viktig:

Wassmann mener nyheten om at det ikke var flertall for å flytte iskanten, viser hvor aktuelt tema for årets tokt er:

– Folk som kanskje ellers ville ha sittet ved et skrivebord og skrevet om det, ser og opplever Arktis sammen med folk som jobber der og gjør sitt beste for å formidle den kunnskapen vi har. Samtidig peker forskerne på at det kreves adskillig mer kunnskap for å kunne forvalte de nye områdene, det nye havet, på en forsvarlig måte, sier Wassmann.

Aarskog, Karine Nigar
Published: 12.06.15 00:00 Updated: 12.06.15 08:08