– UiT må skape et ideforsprang i nord

Jonas Gahr Støre vil at UiT Norges arktiske universitet skal være et nav i arbeidet med å skape et norsk ideforsprang i nord.
Brøndbo, Stig
Published: 10.11.15 18:00 Updated: 11.11.15 08:29

Jonas Gahr Støre liker at studentene ved Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging arrangerer UiTFrokost og på den måten skaper en viktig arena for debatt om samfunnsutvikling. Foto: Stig Brøndbo

På dagen ti år etter at daværende utenriksminister Jonas Gahr Støre stod i Auditorium 1 ved UiT og lanserte regjeringens nordområdepolitikk, var han tilbake i det samme auditoriet for å snakke om hva som har skjedd de ti siste årene – og om veien videre. Som for ti år siden snakket han til en fullsatt sal, og som sist presenterte han nye visjoner for Norge og nordområdene. Denne gangen var fokuset på havet, og de mulighetene som ligger der.

Ingen egen formel

– Men det finnes ingen egen formel for verdiskapning i nord, det er den samme formelen alle steder: Arbeid, kapital og kunnskap. Kunnskap blir stadig viktigere, og vi må ha ambisjoner om å skaffe oss et ideforsprang, at vi tenker litt foran alle de andre – og UiT er helt sentral i å utvikle dette forspranget, sa Gahr Støre.

Pågangsmot

Masterstudent i statsvitenskap Kjersti Irina Rosanoff Aronsen, spurte om utviklingen av forsvarspolitikken i nord. Hun fikk svar og en oppfordring om å sende den ferdige oppgaven til Jonas Gahr Støre. Foto: Stig Brøndbo

I sitt drøyt 45 minutter lange innlegg under studentarrangementet UiTFrokost, kom Gahr Støre flere ganger tilbake til fokuset på kunnskap og viktigheten av at UiT skal være en drivkraft i produksjon av kunnskap for en videre utvikling av nordområdene.

– Spørsmålene jeg fikk fra studentene i dag viser at UiT er det navet jeg mener vi trenger for å få til den nødvendige utviklingen. Det studentene er opptatt av går rett inn i de problemstillingene vi lever med i dag. Det er deres problemstillinger, pågangsmot og ambisjoner som skal drive oss videre, sier Gahr Støre.

Samfunnsvitenskap

Den tidligere utenriksministeren var også opptatt av at fokuset på forskning og utvikling ikke bare må være på å utvikle ny teknologi.

– Teknologien er viktig, men uten humaniora og samfunnsvitenskapen blir det vanskelig å sette grenser for hvordan teknologien skal virke på livene våre, og på hvordan ny teknologi kan være med på å åpne nye dører i samfunnsutviklingen, sier Gahr Støre.

Russland

I innlegget sitt kom Arbeiderparti-lederen også flere ganger inn på Norges sitt forhold til Russland.

– Vi kan ikke velge vår geografi eller våre naboer, men vi kan velge hvordan vi forholder oss til våre naboer. Vi har en tusenårig historie med fred og et godt naboskap med Russland, og vi må jobbe videre for å beholde dette, sier Gahr Støre, som mener at UiT bekrefter sin viktige rolle i nordområdene når et av Europas fremste universiteter i statsvitenskap, franske Science Po, velger UiT-forskning som pensum for å forstå hvordan Norge, som eneste russiske naboland, ikke har havnet i konflikt med Russland.

UiTFrokosten ble streamet live. Her finner du Jonas Gahr Støre sitt innlegg og hans svar på studentene sine spørsmål.

Masterstudentene Steinar Henriksen (samfunnsplanlegging og kulturforståelse), Oda Nyborg (statsvitenskap), Jonas Gahr Støre, Kjersti Irina Rosanoff Aronsen (statsvitenskap), Ole Anders Ture (statsvitenskap) og Magnus Eilertsen (statsvitenskap) Foto: Stig Brøndbo
Brøndbo, Stig
Published: 10.11.15 18:00 Updated: 11.11.15 08:29