Gratulerer til desentralisert sykepleierutdanning!

Nå er det flere grunner til å sprette champagnekorken. Ikke bare kan utdanninga feire 25-årsjubileum i år, de stakk også av med årets utdanningspris fra FLT.

Wærås, Torgunn
Published: 20.11.15 00:00 Updated: 26.10.18 14:01

Desentralisert sykepleierutdanning har grunn til å feire.
Foto: Colourbox

– Det var veldig hyggelig å få denne anerkjennelsen, sier Arnfinn Andersen, Seniorrådgiver i fakultetsledelsen ved Det helsevitenskapelige fakultetet ved UiT. For et kvart århundre siden var han med på oppstarten av den desentraliserte sykepleierutdanninga.

– Dette er veldig gledelig på vegne av oss som i sin tid utviklet denne modellen, og på vegne av UiT som helhet, mener han.

FLT (Forbundet for ledelse og teknikk) deler ut denne utdanningsprisen hvert år. Formålet er å oppmuntre til, og belønne de som styrker sin real- og formalkompetanse gjennom utdanning, eller de som bidrar til livslang læring. I tillegg til heder og ære blir vinneren tildelt 150 000 kroner.

Velfortjent pris

Også Nina Emaus, instituttleder ved helse- og omsorgsfag, er fornøyd med nyheten om pristildelingen.

– Dette er strålende nyheter og en velfortjent pris, sier hun. – Årets utdanningspris til Desentralisert sykepleierutdanning går til et fagmiljø som over 25 år har arbeidet kontinuerlig med å utdanne kvalifiserte sykepleiere til hele Troms fylke.

– Fagmiljøet har også hele tiden hatt fokus på pedagogisk utvikling og fornyelse, og jobber i sterke nasjonale og internasjonale nettverk, forteller Emaus.

I begrunnelsen for prisen er det lagt vekt på at utdanninga har utdannet sykepleiere til kommuner og regioner utenfor de store sentra i Troms fylke. Juryen mener at dette tiltaket på en forbilledlig måte synliggjør hvordan livslang læring kan og bør gjennomføres.

«Det kanskje aller viktigste er at Institutt for helse- og omsorgsfag ved UiT Norges arktiske universitet gjennom 14 kull har bidratt til at 400 voksne ikke bare har tilegnet seg sykepleiens kunst, men også opplevd en mening og mestring som gjør at de har vokst som mennesker og som aktive bidragsytere både ved de arbeidsplasser og de lokalsamfunn de er en del av», skriver juryen i sin begrunnelse for pristildelingen.

Les også: Norges første desentraliserte sykepleierutdanning har blitt en suksess

Les også: Desentralisert utdanning gir sykepleiere i distriktet

Wærås, Torgunn
Published: 20.11.15 00:00 Updated: 26.10.18 14:01