Valg til campustinget og studentparlamentet

- Bruk stemmeretten! Viktig - både for lokaldemokratiet her på campus, og for Harstad-studentenes innflytelse i studentparlamentet for hele universitetet.
Nilsen, Kjetil
Published: 20.03.17 00:00 Updated: 20.03.17 16:01
Harstad

Leder av campustinget ved UiT Harstad, Tonje Isabell Isaksen, understreker viktigheten av at medstudentene deltar i de to valg som pågår samtidig nå.

To sentrale studenttillitsvalgte ved UiT Harstad: Dan Terje Nytrem og Tonje Isabell Isaksen. Til høyre; stemmesekretariatet ved Unni Johansen og Britt Aspaker. Foto: Kjetil Nilsen / UiT

- Valget skjer på Fronter, og kan gjøres hjemmefra eller her i foajeen på campus, sier hun. – I morgen, tirsdag innen kl. 15:00, er siste mulighet for å avgi stemme. Det markerer vi med å spandere marsipankake.

- Valgdeltakelsen blant studentene her i Harstad i fjor var på 24%. Da var vi best blant alle campusene ved UiT, så vi har litt å leve opp til. Men god oppslutning ved valget er også viktig for vår videre representasjon og stemme i det store studentparlamentet som er felles for alle UiT-studentene, understreker hun.

Fusjonen med UiT Norges arktiske universitet i fjor, endte for studentenes del med at det ble opprettet lokale Campusting i Harstad og Narvik. Dette skulle sikre at studentene fikk ivaretatt sine interesser på best mulig måte. I tillegg ble geografisk representasjon i studentparlamentet sikret ved at 4 plasser i parlamentet er reservert for Harstad (og tilsvarende for Narvik).

- Ordningen er midlertidig, så det er viktig at vi markerer oss og gjør oss synlig. Normalt velges studentrepresentantene til parlamentet via politiske lister: Moderat Liste, Sosialdemokratene, Sosialistisk studentlag og Arktisk liste –uavhengig av studiested. Etter hvert vil representasjon fra oss også gå via slike lister.

Isaksen opplyser at til dette valget skal det velges 8 representanter til det lokale Campustinget, som i sin tur velger sin leder. I alt 12 studenter stiller til valg – godt representert fra de ulike utdanningene, og med 50/50 kjønnsfordeling mellom kandidatene. Til studentparlamentet i Tromsø skal velges 3 representer. I tillegg kommer leder av Campustinget, som automatisk inngår i studentparlamentet.

Siste frist for å stemme: innen kl 15:00, tirsdag 21. mars.

Nilsen, Kjetil
Published: 20.03.17 00:00 Updated: 20.03.17 16:01