UiT-forskning på diabetes-app trenger din hjelp

En app som hjelper folk med diabetes 2 til en bedre hverdag? Ved UiT i Narvik er professor Silje Wangberg involvert i utviklingen av appen. Og nå trenger prosjektet din hjelp.
Eidum, Espen Viklem
Published: 21.03.17 00:00 Updated: 22.03.17 08:51
Narvik

Diabetesdagboka bidrar til å gjøre det lettere for den enkelte til å følge opp egne mål for et sunnere liv, registrere matinntak, vekt, fysisk aktivitet, medisin og blodsukkernivå.

- ­Prosjektet er spennende. Vi snakker om hvordan et mobiltelefonbasert system for selvhjelp kan skreddersys for folk med diabetes type 2 – og hvordan dette kan tilbys som en tjeneste, sier Wangberg, professor i folkehelse og stedlig leder for institutt for helse- og omsorgsfag sin virksomhet ved UiT i Narvik.

Trenger din hjelp

Men forskerne ved UiT og Nasjonalt senter for e-helseforskning er avhengige av drahjelp i prosjektet. Og det fra nettopp deg som har diabetes 2.

Professor Silje Wangberg

Her kan du melde deg på studien

- Vi har med appen Diabetesdagboka gode resultater fra forskning på bruk av selvhjelpsapplikasjoner for diabetes type 1. I dette nye prosjektet skal vi prøve å finne ut hvordan mange av de samme mekanismene derfra kan tilpasses til diabetes type 2, sier professor Eirik Årsand ved Nasjonalt senter for e-helseforskning. Årsand er prosjektleder og ansvarlig for studien. Han er også professor II ved institutt for klinisk medisin ved Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT.

Mange rammes

Diabetes 2 utgjør i dag en stor helseutfordring, både samfunnsmessig og ikke minst for den enkelte pasient. Rundt 375 000 personer her til lands har diabetes, og de aller fleste av disse diabetes 2. Denne typen rammer for det meste personer over 40 år og forekomsten øker med alderen.

- Samtidig ser vi at stadig flere yngre får diabetes 2, sier Årsand.

Får teste ny versjon

Forekomstene av diabetes 2 er også sterkt økende, men Årsand og Wangberg har tro på at såkalte selvhjelpsverktøy – som denne appen – kan være et virkemiddel for å bremse en negativ helseutvikling. Men da trenger forskerne hjelp til å teste ut applikasjonen.

Professor Eirik Årsand

Hør podcast med Silje Wangberg om temaet her

Deltakerne blir delt inn i to grupper, og blir bedt om å prøve ut selvhjelps-appen for mobiltelefon i seks måneder. Gruppene får to ulike varianter av Diabetesdagboka, og begge skal prøve ut en ny versjon som man kan skreddersy etter eget behov.

Alt skjer online

- Vi vil analysere effekten av disse to versjonene. Samtidig skal vi også teste ut en måte å gjennomføre denne studien helt elektronisk på, sier Årsand, og påpeker at det gir åpenbare fordeler for deltakerne:

­- De trenger verken stille til oppstartsmøte, avslutningsmøter, eller fylle ut manuelle spørreskjema. Alt skjer online.

Kriteriene for deltakelse i «Diabetes type 2 app-studie 2017», som studien heter, er relativt enkle: Du er mellom 18 og 80 år og har hatt diabetes type 2 i mer enn tre måneder. Du må bruke en Android mobiltelefon samt blodsukkermåler – og du må bruke appen Diabetesdagboka.

Her kan du melde deg på studien

Eidum, Espen Viklem