Gettysburg-studenter strømmer til Tromsø

Julie Welde og Annika Jensen var blant de som viste vei. Nå formelig strømmer studenter fra Gettysburg College i Pennsylvania til UiT Norges arktiske universitet for å studere. Og Gettysburg ønsker UiT-studenter i retur.
Eidum, Espen Viklem
Published: 08.08.17 00:00 Updated: 08.08.17 12:39

Nordlys, mørketid og nye venner fra hele verden. Julie Welde fra Gettysburg College er strålende fornøyd med sitt studieopphold ved UiT. Foto: Privat

I 2016 inngikk UiT Norges arktiske universitet og Gettysburg College en studentutvekslingsavtale, og allerede i fjor høst var de to første gettysburgians på plass i Tromsø for å gjøre unna ett semester ved UiT. Oppholdet var åpenbart vellykket. Høsten 2017 har nemlig hele 11 studenter fra samme college meldt sin ankomst til Tromsø til studiestart.

Nordlys, hvalkjøtt og venner for livet

Annika Jensen var blant de første Gettysburg-studentene i nord. Hun oppsummerer opplevelsene i Tromsø slik på skolens hjemmeside:

- I løpet av de siste seks månedene har jeg matet reinsdyr, prøvd å gå på ski for første gang, hatt barbecue i snøen, besøkt verdens nordligste bryggeri, klatret i fjell, vandret rundt fjordene i iskaldt vær i timevis i et (mislykket) forsøk på å finne hval, krysset en frossen innsjø 1. mai, sett nordlyset flere ganger enn jeg kan telle, lyttet til tradisjonell samisk joik og sett et reinsdyrløp. Jeg deltok på yoga og andre treningsklasser undervist bare på norsk og jeg jobbet som frivillig på et lokalt kattehjem.

Les mer om Gettysburg College her

Julie Welde fikk på sin side med seg både camping i Lofoten og smaken av hvalkjøtt under oppholdet   – og er strålende fornøyd med at hun valgte Nord-Norge og UiT:

- Ikke bare har jeg fått norske venner, men UiT har også flere hundre internasjonale studenter, så jeg har fått venner for livet fra hele verden.

Hele 16 fra Gettysburg

I løpet av tre semestre er i alt 16 studenter fra Gettysburg tatt opp til utveksling ved UiT.

­- Vi er veldig glade for at så mange studenter søker seg hit fra en nord-amerikansk partner. Studentene fra Gettysburg College er faglig dyktige og gir positive bidrag til studentlivet ved UiT, sier Astrid Brokke, seniorrådgiver ved Seksjon for internasjonalisering av studier ved UiT Norges arktiske universitet.

Avtalen mellom UiT og Gettysburg er altså en studentutvekslingsavtale. Det betyr at også UiT-studenter har muligheten til å ta et semester eller et studieår ved Gettysburg College. Og Astrid Brokke oppfordrer da også studentene til å vende blikket utover og ta et utenlandsopphold under studiene.

- Ta muligheten og reis ut

- Vi håper også UiT-studenter vil benytte muligheten til å søke seg på utveksling ved Gettysburg. Avtalen kan benyttes av bachelorstudenter fra de fleste fagområder, og er særlig relevant for studenter på Handelshøgskolen og på samfunnsvitenskapelige fag, sier hun.

Student ved UiT? Sjekk utvekslingsmulighetene dine her!

Hun påpeker at Nord-Amerika er en viktig arena for UiT og universitetet jobber nå med ytterligere å styrke samarbeidet «over dammen».

- I 2017 er Seksjon for internasjonalisering av studier med på to store arenaer for utdanningssamarbeid i USA; I mai deltok vi på NAFSA og nå i oktober skal vi møte nord-amerikanske partnere I Washington DC under Institute of International Education sin årlige samling, sier Astrid Brokke.

Veldig klare for UiT-studenter

I Pennsylvania venter man også med åpne armer på studenter fra Nord-Norge.

- Vi ønsker studenter fra UiT Norges arktiske universitet hjertelig velkommen hit, sier Rebecca Bergren, dekan for Global Initiatives ved Center for Global Education ved Gettysburg College. Hun kan fortelle at colleget satser tungt på internasjonalisering, og har om lag 60 prosent av sine avgangsstudenter på utenlandsopphold.
­- Studier i utlandet er en integrert del av den akademiske erfaringen ved Gettysburg College, og er med på å bygge opp under våre pensummål om engasjert læring og det vi vil kalle globalt statsborgerskap. I dag er kunnskap om andre språk og kulturer nærmest en forutsetning for å lykkes på nær sagt alle områder. Og det finnes ikke bedre måter å få forståelse for en annen kultur på enn ved å oppsøke den, sier Bergren.

Eidum, Espen Viklem
Published: 08.08.17 00:00 Updated: 08.08.17 12:39