Litt nærmere virkeligheten

Prosjektet "Strafferett i ny drakt" nærmer seg slutten på Det juridiske fakultet på UiT. Målet har vært at jusstudentene skal få en mer engasjerende, dagsaktuell og virkelighetsnær undervisning i strafferettsfaget. Nylig besøkte studentene Politihuset i Tromsø for et innblikk i «det virkelige liv.»
Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Trude Haugseth Moe
Published: 03.11.17 00:00 Updated: 03.11.17 12:03

Alle jusstudentene på 4. avdeling på besøk på Politihuset i Tromsø. Foto: Anett B. O. Fause

Hovedidéen bak fornyingen av strafferettsfaget på UiT har vært å bevege seg bort fra «tradisjonen» med kun lange, teoretiske forelesningsrekker, og komme tettere på virkeligheten. Derfor tok førsteamanuensis Anett Beatrix Osnes Fause nylig med seg studentene sine til Politihuset i Tromsø, for en hel dag med foredrag fra politiet, med påfølgende spørsmål og diskusjoner.

Les også: Strafferetts-faget i ny og engasjerende drakt

Kriminalteknikk og økokriminalitet

Det handlet om etterforskning og kriminalteknikk; hvordan etterforskerne arbeider når de leter etter spor fra for eksempel fotavtrykk, glasskår, og DNA-spor fra hudceller.

Studentene fikk også et innblikk i økonomi- og miljøkriminalitetssaker av politiet, og hvor sammensatt feltet kan være. På området fins det en rekke spesiallover og flere samarbeidende etater å forholde seg til, slik som skatt, toll, NAV og flere ulike direktorater.

Avhør av barn engasjerte

Noe som gjorde ekstra inntrykk, var å få høre om hvordan politiet går fram i avhør av barn, og hva som er spesielt med en slik type avhør, med mange sterke hensyn som møtes.

– Når det gjaldt avhør av barn, ble virkelig engasjementet vekket hos studentene og vi fikk en veldig god dialog, forteller Fause.

Høy kvalitet

Fause forteller at de også besøkte Politihuset i fjor, men at opplegget i år hadde blitt utvidet og forbedret.

– Det var virkelig høy kvalitet på opplegget hos Politiet, og det traff studentene veldig godt, sier den engasjerte førsteamanuensen, som håper fakultetet og Politiet kan fortsette det gode samarbeidet i framtida.

Mer faktum

Jusstudent Ailen Jeanette Odding fikk også mye ut av dagen på Politihuset.

– Det var veldig artig og lærerikt. Vi fikk et mye mer praktisk innblikk i saker, og det ble ikke så teoretisk som vanlig undervisning. Vi lærte at i virkeligheten handler det mer om faktum; altså faktiske omstendigheter, enn det rent juridiske, sier Odding.

Stilt store krav til studentene

Strafferettsprosjektet har generelt utfordret studentene mer enn før i undervisningen, ifølge Fause.

- Opplegget har stilt store krav til studentene og studentene har stort sett har tatt utfordringene på strak arm. De har utvist en imponerende tilpasningsevne og det lover veldig godt for fremtidig virke i juss-verden, avslutter Anett B. Osnes Fause.

Les også: Møte med virkeligheten i strafferett

Flere endringer i strafferettsfaget ved UiT:

- Studentene blir mer drillet i skrivetrening og i kildesøk.

- Mer realistiske oppgaver. Før fikk studentene en «ferdig tygd» historie fra A til B med hendelsesforløpet i en kriminalsak. Nå får de utdelt samme papirer som man får i det virkelige liv (siktelsespapirer, avhør, legejournaler osv.) og må selv finne ut hva som har hendt.

- Lærer om hvordan en aktor og advokat legger opp strategier for rettsakene sine. Studentene får konkrete innspill, tips og råd fra en forsvarsadvokat og en aktor.

- Lærer mer om andre måter å behandle en sak på enn straffesak, som for eksempel Konfliktrådet og ungdomsstraff. Dette er alternativer man ønsker skal bli oftere brukt.

- Økt fokus på etikk i behandling av straffesaker

- Trener seg i argumentasjon i paneldebatter der studentene får utdelt roller.

Kilde: Anett B. O. Fause, UiT.

Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder