Rektor Anne Husebekk blir æresdoktor i Russland

Rektor Anne Husebekk ved UiT Norges arktiske universitet blir denne uka utnevnt til æresdoktor ved to russiske universitet i Arkhangelsk.
Aarskog, Karine Nigar
Published: 15.11.17 00:00 Updated: 15.11.17 18:00

16. november blir hun utnevnt til æresdoktor ved Northern (Arctic) Federal University (NArFU) for sitt fremragende bidrag til utvikling av forskning, utdanning og internasjonalt samarbeid.

– Det er en stor begivenhet å bli æresdoktor ved et utenlandsk universitet. Æresdoktoratet gis til en person, men jeg velger å se det som en utmerkelse for et samarbeid.
Vi har hatt et langt og godt samarbeid med NArFU, og det skal vi fortsette med i fremtiden til glede for begge institusjoner, sier rektor Anne Husebekk.

Dagen etter får hun den samme utnevnelsen ved Northern State Medical University (NSMU). Begrunnelsen er hennes personlige bidrag til gjennomføring av felles samarbeidsprosjekter mellom NSMU og UiT Norges arktiske universitet. Det legges særlig vekt på et felles PhD-program (ArkTroPP), det internasjonale prosjektet for kardiovaskulær sykdom i Russland (IPCDR) og personlig støtte til det såkalte ”Heart to Heart”-initiativet. Sistnevnte er en planlagt serie av komparative studier basert på data fra Tromsøundersøkelsen og IPCDR.

– Medisin er mitt fag, og det er en stor ære å få en utmerkelse ved NMSU. Igjen er det UiT og NMSU sitt samarbeid gjennom mange år som hedres. Jeg er stolt av samarbeidet om klinisk virksomhet, PhD-programmet i folkehelse og befolkningsundersøkelser, sier Husebekk.

Kontaktpersoner:

Rektor, UiT Norges arktiske universitet,