Starter opp med sykepleierutdanning i Alta

Regjeringa har tildelt 20 nye studieplasser innen sykepleie i Alta. Dette vil bli en styrking av sykepleierutdanningen i Finnmark.
Utsi, Inger Elin Kristina
Published: 13.08.18 00:00 Updated: 13.08.18 10:02

NYTT STUDIUM: Fra før av utdanner UiT sykepleiere i Tromsø (på bildet), Harstad, Hammerfest og Narvik. Etter jul vil det første kullet i Alta være i gang. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

I forbindelse med budsjettet-forliket mellom regjeringa og KrF ble det i vår tildelt 100 nye studieplasser i sykepleie i Norge. 20 av disse plassene ble tildelt UiT med studiested Alta.

I sommer møttes minister for forskning og høyere utdanning, Iselin Nybø, og prorektor for UiT Norges arktiske universitet, Wenche Jakobsen, for å snakke om oppstart av det nye tilbudet ved UiT.

­– Vi har informert statsråden om at UiT i første omgang vil tilby studiet som et fireårig samlingsbasert studieforløp. Dette gjør at vi kan ta opp 30 studenter på det første kullet, sier prorektor Wenche Jakobsen.

Det første kullet starter opp i januar 2019.  Prorektor sier at dersom utdanningen i Alta skal lykkes, er det viktig med nye praksisplasser og gode søkere til studieplassene. Derfor er dialog og respons fra institusjoner og kommuner vesentlig.

­– I den forbindelse vil vi lytte til aktuelle institusjoner og kommuner, samtidig som UiT skal ivareta det faglige innen studiet, sier Jakobsen.

Søkningen til sykepleierutdanning i Norge er stor, og det samme er interessen og søkningen til studieplassene i Finnmark. Alta er i vekst når det gjelder helsetjenester, og har behov for sykepleiere allerede i dag.

Det har også vært et politisk trykk for å etablere et studietilbud i Alta, spesielt etter at det ble gjennomført et desentralisert kull som gikk ut våren 2014. Gjennomføringsgraden var høy og nesten alle var i jobb i Alta og omlandet allerede før studiene var ferdige. Det var den gang mange som søkte til dette kullet med 180 søkere til 30 studieplasser.

UiT forventer at det er også vil være stor interesse for de nye studieplassene i Alta. Søknadsfrist for studietilbudet vil bli den 16. oktober.

Det er Institutt for helse- og omsorgsfag, som allerede driver sykepleierutdanning i Tromsø, Narvik, Harstad og Hammerfest, som har det faglige ansvaret.  Fagmiljøet vil i planleggingen av studiet vurdere hvordan samiske emner kan tas inn i studiet.

­– UiT er veldig glad for disse nye studieplassene og ser fram til å tilby et godt faglig tilbud i Alta, sier prorektor Wenche Jakobsen.

NYE STUDIEPLASSER: Prorektor Wenche Jakobsen fikk takket personlig minister Iselin Nybø og regjeringa for de nye studieplassene i sykepleie i Alta da de møttes på Kunnskapsdepartementet i juli. Foto: Inger Elin Utsi/UiT Norges arktiske universitet

Utsi, Inger Elin Kristina
Published: 13.08.18 00:00 Updated: 13.08.18 10:02