Fikk juss-interessert minister på besøk

Forsknings-og høyere utdanningsminister Iselin Nybø hadde en travel dag på UiT tirsdag. Det stoppet likevel ikke den juristutdannede ministeren i å legge inn et besøk på Det juridiske fakultetet.
Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Trude Haugseth Moe
Published: 14.08.18 00:00 Updated: 14.08.18 17:52
Tromsø

Det var god stemning da statsråd og jurist Iselin Nybø (nr 2 fra v.) møtte dekan ved Det juridiske fakultet, Lena Bendiksen (til v.) og jusstudentene Sofie Foshaug og Ivanna Frostad Ulriksen (til h.) under sitt besøk på UiT tirsdag. Foto: Trude Haugseth Moe

Statsråden holdt hovedtalen ved semesterstart og åpnet det nye MH2-bygget på UiT tirsdag, men la også inn litt tid til et besøk på Det juridiske fakultetet.

Statsråd Nybø er selv utdannet master i rettsvitenskap fra Universitetet i Bergen, og ønsket å få vite litt om jusstudiet i Tromsø.

Ministeren og hennes rådgivere møtte dekan Lena Bendiksen og jusstudentene Sofie Foshaug og Ivanna Frostad Ulriksen i rettssalen ved fakultetet.

Her fikk statsråd Nybø informasjon om masterstudiet i rettsvitenskap ved UiT og om særtrekkene ved studiet, som for eksempel rettssalen og bruken av den, de varierte prøvingsformene, og den obligatoriske praksisen som er unikt for  jusstudiet i Tromsø.

Nysgjerrig på studentenes meninger

Ministeren stilte studentene flere spørsmål om studiet og deres opplevelse av det.

Studentene beskrev seg som svært fornøyde med studiet og forklarte hvorfor. De trakk spesielt fram et nært forhold mellom studenter og ansatte ved fakultetet – og dermed lav terskel for å spørre om ting og dialog. De framhevet også begynnerkollokvieordningen, der alle førsteårsstudenter blir plassert i en kollokviegruppe med en leder/ mentor fra et høyere årstrinn, noe de mente hjalp dem veldig både sosialt og faglig.

Statsråd Iselin Nybø (t.v.) var interessert i hva jusstudentene Sofie Foshaug (t.h.) og Ivanna F. Ulriksen (nr 2 fra h.) mente om studiet sitt. Samtidig fikk hun se rettsalen som brukes i undervisningen på Det juridiske fakultetet. I midten dekan Lena Bendiksen og førsteamanuensis Irene Dahl.  Foto: Trude Haugseth Moe

Fikk luftet problemstillinger

Etter praten i rettssalen, ble ministeren med opp på styrerommet, hvor hun fikk nærmere informasjon om forskningen som skjer ved fakultetet, og da spesielt på KG Jebsens senter for havrett.

Dekan Bendiksen fikk også anledning til å lufte et par problemstillinger med ministeren, knyttet til utfordringer med midler til rettsvitenskapelig forskning og forholdstall mellom studenter og vitenskapelig ansatte. Dette er felles utfordringer for de tre juridiske fakultetene i landet.

– Artig med så interessert minister

– Jeg er veldig fornøyd med at ministeren valgte å bruke den lille tida hun hadde til rådighet til å besøke oss, og at hun var interessert i å høre om hvordan våre studenter har det og våre viktigste forskningsområder. Det var virkelig artig å møte en minister som er så interessert i fagområdet vårt, forteller en begeistret Bendiksen etter møtet.

Når ministeren kommer på besøk, må det poseres for bilder. Fra v. dekan ved Det juridiske fakultet, Lena Bendiksen, forsknings-og høyere utdanningsminister Iselin Nybø, og jusstudentene Sofie Foshaug og Ivanna F. Ulriksen. Foto: Trude Haugseth Moe

Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder