– Kanskje du kan bli lakselus-politi?

Framtidens studenter fikk en spesiell laksereise under "Utforsk UiT" på torsdag.

Henriksen, Lise Lotte
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Lise Lotte Henriksen
Published: 20.09.18 00:00 Updated: 13.12.18 13:21

Marte Engdahl, Emma Ditlefsen og Aya Elmalmi fra NTG Ungdom liker å lære utenfor klasserommet. Foto: Lise Lotte Henriksen

Forskningsdagene er nå i gang for fullt, og hele 1200 ungdomsskoleelever fra Tromsø tok turen for å utforske UiT. På Norges fiskerihøgskole (NFH) fikk klasser fra blant annet NTG Ungdom og Kroken prøve seg på lakselusløp.

For hvordan lære om laksens kamper og livsløp bedre enn å selv prøve å løpe fra «elva» til «fjorden» uten å få lakselus på seg?

– Det er morsommere å lære på mer kreative måter, enn å sitte på skolen og lese om det i en bok.

Det mener Aya Elmalmi, elev ved NTG Ungdom. Klassekameratene hennes, Marte Engdahl og Emma Ditlefsen, er helt enige.

– I stedet for å bare høre om det, fikk vi være laksen, sier Ditlefsen.

– Vi må være mer laks, skyter Engdahl inn.

Alexandra Pettersen, Vilde Kristin Dumnceau, Marte Mari Sørli og Vebjørn Andersen (bak) liker praktiske oppgaver. Foto: Lise Lotte Henriksen

Kommende marinbiolog

Elevene fikk lære om lakseyngelens reiser fra elva til fjorden, hvordan den overlever ferden, og utfordringene med lakselusa som lever godt rundt oppdrettsmerdene.

Også elever fra Kroken Ungdomsskole syntes dette var en morsom måte å lære på.

– Praktisk læring er morsommere enn å sitte i klasserom hele dagen, sier Alexandra Pettersen.

Også Vilde Kristin Dumnceau, Marte Mari Sørli og Vebjørn Andersen synes det er deilig å få seg en luftetur ut av klasserommet.

– Og jeg er veldig interessert i dette. Jeg vil bli marinbiolog når jeg blir stor. Jeg er glad i fjæra, å fiske og å lete etter dyr under steinene, sier Dumnceau.

– Ja, det er alltid mas om å lete etter ting i fjæra med hun der, ler Pettersen.

Framtidsplanene til ungdommene spenner fra drømmer om lege, vaksineforskning og fotballspiller til politi.

– Du kan bli lakselus-politi! Det ser ut til å trengs, sier Dumnceau og ler mot venninna Alexandra Pettersen.

Anja Striberny og Elina Halttunen skryter av engasjementet til ungdommene. Foto: Lise Lotte Henriksen

Engasjert ungdom

Lakselusløpet ble ledet av Anja Striberny, postdoktor i arktisk og marin biologi, og førsteamanuensis ved Norges fiiskerihøgskole, Elina Halttunen.

– Ungdommene er jo alle forskjellige, så man må jo tilpasse seg for å engasjere. Det er artig med lek, og elevene er veldig flinke, engasjerte og stilte spørsmål. Jeg tror de lærte litt av å drikke sjøvann og om lakselus. Har de fått med seg det er jeg fornøyd, sier Striberny og legger til:

– Det er også veldig gøy for meg å formidle på en annen måte enn jeg vanligvis gjør.

Har du lyst å bli med på "Utforsk UiT"? Søndag 23. september åpner vi dørene for alle - store som små - klokken 11–15. Gratis adgang, gratis parkering og åpne kafeer.

Se hele programmet til Forskningsdagene i Troms.

Henriksen, Lise Lotte
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder