Kongelig besøk på UiT

Hans Majestet kong Harald var hedersgjest ved den offisielle markeringen av UiTs 50-års jubileum og åpningen av Forskningsdagene 2018. UiT presenterte i den anledning både sine forskjellige studiesteder og fakultetenes forskning til kongen.

Strømsvold, Julie
Published: 20.09.18 00:00 Updated: 14.12.18 10:06

Hans Majestet kong Harald mottok blomster ved ankomsten. Foto: David Jensen

Til tross for regn, var det stort oppmøte i Labyrinten for å se markeringen og kong Harald. Rektor Anne Husebekk og forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø holdt begge tale. Det var i tillegg innslag av både den musikalske og «kjemiske» typen, med Konsen messingensemble, Tromsø Akademiske Kvinnekor og kjemishow med forskere fra Fakultet for naturvitenskap og teknologi.

-          I showet er det mange ting vi ikke får lov til å gjøre til vanlig, sier Tor Olav Berg er doktorgradsstudent ved institutt for kjemi. - Vi setter fyr på ting, setter fyr på oss selv, vi håper det blir spennende, sier Berg før de skal på scenen.

Spennende ble det absolutt med kjemistudentene på scenen. Foto: David Jensen

Presentasjon av studiesteder

Fem studenter, 4 fra UiTs campuser i Narvik, Tromsø, Hammerfest og Alta, og en internasjonal, ble invitert for å snakke om deres studiesteder og opplevelser ved UiT.

Anette Lindberg Paulsen er fjerdeårsstudent på master i rettsvitenskap. Hun var også med i universitetsturneen i januar, og var før det veldig sjenert.

-          Etter turneen ble det gøy å stå på scenen. Så synes jeg det var artig å kunne bidra noe til 50-års markeringen til UiT, sier Paulsen.

Marius Stenersen tar master i elektronikk, og er også leder av campustinget i Narvik. Han ønsket å representere Narvik fordi han syns det hørtes gøy ut.

-          Det blir også en utfordring for meg selv, sier han videre.

Lisa Adeleide Nilsen er på sitt femte år på medisinstudiet. Hun tok de fire første årene i Tromsø, men skal nå fullføre i Hammerfest.

-          Det her var en mulighet jeg aldri ville få igjen, så det kunne jeg ikke takke nei til, forklarer Lisa om hvorfor hun ønsket å delta.

Studentene Lisa Adeleide Nilsen, Anette Lindberg Paulsen (v), Marius Stenersen (m) og internasjonal student Nikolai Shulgin (h) Foto: David Jensen

Det var ikke bare årets studenter som skulle snakke om studietiden sin. Jens Revold var den første innskrevne student ved UiT, blant ca. 400 andre studenter høsten 1972. Han fortalte om hvordan det var å være student på den tiden, og dro også paralleller til dagens studenter, og sier det var allerede da vanskelig å finne husrom.

-          Universitetet i de dager var knallrødt, og studentene superaktive. Et hovedkrav ved mitt fakultet var all makt til allmannamøtet, der både ansatte og studenter sammen skulle styre. Da dette også skulle gjelde budsjettene, ble selv de mest radikale av lærerne bekymret

Jens Revold, den første innskrevne student ved UiT. Foto: David Jensen

UiTs forskning

UiT brukte også markeringen til å presentere for kongen noe av forskningen som skjer ved UiT. Det var Marit Reigstad, professor i marin økologi, Pål Johnsen ved institutt for farmasi og Audun Rikardsen, professor i arktisk og marin biologi, som fikk æren av å presentere fakultetenes forskning personlig til kongen.

Audun Hetland, førsteamanuens i psykologi, holdt tale om sin forskning, et tema som studenter kan kjenne seg igjen i.

-          Et godt liv er basert på at du tar de rette valgene til rett tid, sier Hetland.

Selv om valgene han snakker om er valgene man tar i farlige situasjoner, som basehopping og klatring i verdens nest høyeste fjell, mener han at disse ligner mye på de valgene man tar i studietiden. Det er på campus man tar de viktigste valgene i livet, og det handler om å vite når man skal stole på magefølelsen, forklarer han.

Kongen sammen med rektor Anne Husebekk mens han snakker med forskere fra UiT. Foto: David Jensen

Da arrangementet var over, hadde forskerne og studentene lunsj med kongen, før han dro videre for å se forestillingen sykle i snøstorm på Hålogaland teater.

Strømsvold, Julie
Published: 20.09.18 00:00 Updated: 14.12.18 10:06