Tusenvis av barn og foreldre på «Utforsk UiT»

Aldri tidligere har universitetet hatt så mange barn på besøk på universitetet under Forskningsdagene. – Dette er gøy, utbryter ungene om aktivitetene på «Utforsk UiT».
Utsi, Inger Elin Kristina
Published: 24.09.18 00:00 Updated: 27.09.18 14:14
Tromsø

SPENNENDE AKTIVITETER: Forskningsdagene skal begeistre og skape forståelse for forskning. Utforsk UiT er et fint arrangement der barn og voksne får gå på oppdagelsesferd på universitetsområdet. Foto: David Jensen

En gang i året, under Forskningsdagene, åpner universitetet dørene og inviterer til familievennlige forskningsaktiviteter. Søndag den 23. september ble «Utforsk UiT» nok en gang arrangert. Dette er en gratis kunnskapsjakt på campus Breivika. I år var arrangementet mer populær enn noensinne.

– Vi har hatt rekorddeltakelse, sier prosjektlederne Irene Mercer og Camilla Martinsen Torneus.

Torsdag den 20. september hadde 1200 skoleelever allerede besøkt «Utforsk UiT». Søndag var det åpent for hele byens befolkning.

Populær rettssak
En av de nye aktivitetene var rettssak mot Kasper, Jesper og Jonatan. Røverne hadde brutt Kardemomme-loven, fordi de har «plaget andre» med å stjele pølser og kaker. Ansatte og studenter ved Juridisk fakultet spilte selv disse kjente rollene, mens publikum og barn fikk være dommere.

Josefine (7) var tilstede og hun var kjemperedd for at røverne skulle stjele hennes kosehest «Frida» som også var med på «Utforsk UiT».

– Jeg og Frida stemte for at de skulle i fengsel, forteller hun.

Pappa og professor i filosofi, Michael Morreau, var imponert over det Juridisk fakultet hadde funnet på som aktivitet for barna.

– Det er kjempevanskelig å finne gode forskningsaktiviteter for barn. Dette var en suksess, skryter han. Forestillingen var så populær at den måtte spilles oftere enn oppsatt.

FIN VRI: Josefine stemte for at røverne skulle i fengsel, og det gjorde også bamsen Frida. Årets vri på åpen rettssal under Utforsk UiT var intet annet enn en suksess. Foto: Inger Elin Utsi

Sansesimulering
2. årsstudent i ergoterapi, Frida Richardsen, har akkurat heist barn fra en seng til en stol i treningsleiligheten på MH-bygget. Hun og medstudent Malin Walsøe har ikke hatt tid til å ta pause i løpet av dagen. Det har nemlig vært masse å gjøre. Ergoterapiutdanningen var med for første gang på «Utforsk UiT» og har fått gode skussmål for deres aktivitet «sansestimulering».

ERGOTERAPI: Frida heiser Eirik opp fra senga i treningsleiligheten på UiT. Foto: Inger Elin Utsi

– Det har vært mye mer folk enn det vi forutså, sier de.

En som likte sansesimuleringen godt var 14 år gamle Liv Steen. Vi møter henne på det samiske kulturhuset Árdna der Senter for samiske studier har aktiviteter. Liv har akkurat satt seg ned for å hvile og drikke litt te. Hun har holdt på i flere timer rundt på universitetsområdet.

– Jeg har vært på de fleste arrangementene og sett litt. Jeg like best tingene man kunne gjøre på ergoterapi og lassokastingen her utenfor, sier hun.

Gøyale aktiviteter

Inne på Norges Fiskerihøgskole er Marco, Magnus, Trygve og Leo veldig opptatte med å artsbestemme fisk.

– Det der er en hai, sier de og peker på de utstilte fiskene.

– Dette er gøy, fastslår Leo, som synes det er litt vanskelig å finne ut hva de forskjellige fiskene heter. Han skal på flere aktiviteter før dagen er omme.

– Jeg skal på de kjemi-aktivitetene, forteller han.

UTFORDRET: På Norges Fiskerihøgskole fikk barna se om de kjente igjen fisk. Dette var en kjempefin utfordring som barna flokket seg rundt. Her er Marco, Leo, Magnus og Trygve i aksjon. Foto: Inger Elin Utsi Foto: Inger Elin Utsi

Leo var ikke den neste som tok veien innom Realfags- og teknologibygget. Der var det også kø foran de mest populære aktivitetene. Smell og pang-forestillingen var full hver gang. Inne i Lysgården på MH 1 var det Forskningstorg med masse forskningsaktiviteter. Også her var det fullt rundt bordene.

Spennende foredrag om mobbing

CPS-Senter for fredsstudier hadde også åpnet lokalene på Nedre Lysthus. Her kunne man løse konflikttrapp og gjøre andre aktiviteter. Vidar Vambheim holdt et tankevekkende foredrag om mobbing.

– Forskning viser at den som er mest populær i en klasse er den som forsvarer ofret. Dessverre er det likevel for få som gjør dette. Å finne flere forsvarere hadde bidratt til å avhjelpe problemet, sier han.

– Vi har i 50 år hatt kampanjer om mobbing, men de hjelper kun til å gjøre oss bevisste, sier han. Han mener man må finne ut hvordan man skal få flere til å bli «forsvarere» av mobbeofrene. Foto: Inger ELin Utsi

Beste stand hadde helsefakultetet

UiT har lagt ut masse bilder fra denne åpne dagen på universitetsområdet i Breivika på våre Facebook-sider

– Vi takker store og små for besøket og håper mange ble inspirert og begeistret. All ære til ansatte og studenter som stilte opp på søndag og gjorde dette til en suksess under Forskningsdagene, sier Mercer og Martinsen Torneus. Forskningsdagene forsetter til 30. september. UiT feirer også i disse dager 50 års jubileum med jubeluke. Senere i uka er det Forsker Grand Prix og andre arrangement.

– Vi håper å se flere på våre arrangement, sier de.

UiT kårer hvert år hvem som har den beste standen på Forskningstorget, som i år var i Lysgården.

Helsefakultetet vant prisen for standen “Biofilm”.

2. plass fikk Cit-egration - Mangfoldige bærekraftige byer: innovasjon i integrering er et forskningsrådsprosjekt ved ISV/HSL.

3. plass fikk BFE-fakultetet for standen «Tar du marshmellowutfordringen?»

Utsi, Inger Elin Kristina
Published: 24.09.18 00:00 Updated: 27.09.18 14:14