Åpen dag 2018: Leire, is, sand og magiske farger hos IG

Over 800 elever fra videregående skoler i Troms og Nordland besøkte Åpen dag ved UiT campus Tromsø sist onsdag. Dette er en variant av den tidligere Utdanningsmessen, og majoriteten av de påmeldte elevene var fra 2. trinn.
Mortensen, Kai
Published: 18.10.18 00:00 Updated: 18.10.18 16:01

For å vekke interessen for geologistudiet, stilte Institutt for geovitenskap med to stands. Hos stipendiatene Lis Allaart og Ingrid Leirvik Olsen kunne elevene ta og føle på en klump is fra Mittag-Lefflerbreen på Svalbard og se eksempler på sedimentkjerneprøver. Isklumpen, godt oppbevart i en isolerende termoboks, er ikke bare en eksotisk suvenir, men kan fortelle oss noe om fortidens klima. Tilsvarende er det med prøvene av leire som i form av sedimentkjerner hentes opp fra havbunnen, og som kan analyseres med ulike teknikker for å kartlegge tidligere tiders geologiske forhold da sedimentene ble avsatt.

Den andre aktiviteten bestod også i høyeste grad av en håndfast geologisk masse, nemlig en sandkasse. Ikke en hvilken som helst slags sandkasse, men en augmented reality sandbox der elevene kunne forme sitt eget landskap med hendene. En Xbox Kinect beregner høyden og formene, og via en dedikert programvare projiseres farger og høydekurver tredimensjonalt ned i sanden bokstavelig talt i sanntid. Jo rødere farge, desto høyere «fjell», mens blått indikerer vannflater. Ved å regulere «havnivået» kan man illustrere hvordan tørt land kan oversvømmes eller havne under havnivå.

Sandkassen har en spektakulær «wow-effekt» som tiltrakk seg mange skuelystne, og den ble ikke mindre imponerende når elevene oppdaget at de kunne simulere regn over landskapet ved å gjøre håndbevegelser, og dermed se vannets forflytninger ned til havnivå.
Som to ivrige jenter uttrykte det; «girl power

Lis Allaart og Ingrid Leirvik Olsen med isbreklumpen og sedimentkjerneprøver. Foto: Matthias Forwick
Kai Mortensen og Iver Martens med Augmented Reality Sandbox. Foto: Matthias Forwick
AR-Sandbox. En skjoldvulkan...? Foto: Kai Mortensen