Fra student til emerita

Samtidig som UiT feiret 50 år med kvinne- og kjønnsforskning, gikk pioneren Siri Gerrard fra professor til professor emerita. Gerrard har vært med fra starten av, fra student i 1972 til emerita i 2018.

Henriksen, Lise Lotte
Published: 03.12.18 11:00 Updated: 03.12.18 11:18
Tromsø Alta

Senter for kvinne- og kjønnsforskning
Prodekan Ann Therese Lotherington, senterleder Katrin Losleben (Senter for kvinne- og kjønnsforskning) sammen med professor emerita Siri Gerrard Foto: Dragana Likuc

Professor Emerita Siri Gerrard har viet sitt akademiske liv til kvinne- og kjønnsforskning, spesielt med øye på fiskeriproblematikk. Hun har studert fiskeværene og livene på dem.

- Jeg kommer fra et kystsamfunn (Kristiansand journ. am.) selv, studerte etnologi/sosialantropologi og skulle gjøre feltarbeid. Jeg var, og er, fascinert av Ottar Brox sin forskning og snuste på forskjellige temaer, forteller hun.

Jobbet «på fileten»

Men det var et foredrag av en medstudent, Knut Bjørn Lindkvist, om fiske og Nordkapp som førte til at hun dro opp til Skarsvåg.

Der fikk hun jobbe med damene «på fileten».

- Men du må studere mer enn bare «fileten». Jeg var med på alle typer fiskebåter og jobbet med å egne line. Der fikk jeg kontakt med kvinner, og fikk være med ei av dem hjemme i en måned mens hun ordna til jul. Det skjer mye hjemme hos kvinnene, forteller hun.

Videre gikk studien innom de mange foreningene, lagene og revyene som disse kvinnene sto i spissen for, og Gerrard satt igjen med et stort stykke feltarbeid.

Et valg skulle tas, og på 70-tallet kom hun nordover for å bli.

- Jeg hadde en veldig inspirerende veileder, Cato Wadel, og han skulle hit. Det skal også sies at jeg hadde funnet meg kjæreste oppi nord.

Siri Gerrard
Siri Gerrard ble hedret og fikk gave fra Kvinnforsk under 50-årsmarkeringen Foto: Dragana Lukic

Gir seg ikke helt enda

Etter mange år i Tromsø og Alta, er altså Siri Gerrard gått videre og blitt professor emerita. Nå redigerer hun nummer at Maritime Studies, skriver på noen hemmelige artikler og drømmer om å gi ut bok.

- Jeg har en drøm om å skrive en forskningsartikkel om hvordan barn opplever fiskeværet. Natur, fremtid og hvor vil de bo. Jeg kunne også tenke meg å bok om endringene i fiskeriet, og kvinnenes rolle i det. Jeg har stort sett skrevet artikler og kapitler om tema, men å skrive en hel bok høres litt skummelt ut, sier hun.

Samtidig lover hun at hennes tid som foreleser ikke er helt forbi.

- Jeg håper jo jeg fortsetter noen år, og er det noen som har bruk for meg stiller jeg. Jeg snakker ofte på seminarer og foredrag, og er det jeg forsker på interessant for noen er jeg med.

Årets vinterfest med KVINNFORSK ble holdt i Siri Gerrards ære. Hun håper nå at også andre vil fortsette å forske på kvinner og menn, kjønnsrelasjoner og kvinner muligheter og rettigheter i fiskeriene og fiskerisamfunnene.

- Fiskeriene har jo forandret seg bare siden jeg begynte å forske på det, og det er det som er så spennende med å være samfunnsviter. Noen må fortsette å jobbe med dette etter at jeg har gitt meg, sier hun.

Henriksen, Lise Lotte
Published: 03.12.18 11:00 Updated: 03.12.18 11:18