Slik skal campusene i Harstad, Narvik og Alta være drivkrefter i landsdelen

Universitetsstyret har vedtatt utviklingsprogrammene for campus Alta, Harstad og Narvik. Campusene skal være flaggskip på ulike områder og programmene skal bidra til bedre samhandling med regionene.

Utsi, Inger Elin Kristina
Published: 12.12.18 12:14 Updated: 12.12.18 13:05

DRIVKRAFT: UiT har formalisert nå satsingene i Narvik, Harstad og Alta gjennom egne program.

UiT styrker sin aktivitet på de tre campusene Alta, Harstad og Narvik med egne utviklingsprogram. Dette kommer i tillegg til universitetets overordnede strategi og fakultetenes strategier.

Universitetsstyret har godkjent programmene, som tar for seg ambisjoner for stedlig utvikling og samordning, utvalgte utviklingsområder og utviklingsmål.

I dag har UiT to viserektorer som har ansvar for å være kontaktpunkt mellom universitet og omgivelsene. Sveinung Eikeland er for regionen Finnmark/Nord-Troms og Kriss Rokkan Iversen er viserektor for Nordland/Sør-Troms.

Viserektorene har sammen med campusrådene hatt hovedansvaret for utarbeidelse av programmene, som er basert på UiTs strategi «Drivkraft i Nord».

De tre utviklingsprogrammene tar for seg strukturelle trekk og behov som gjør seg gjeldende for hver av campusene. Derfor er de heller ikke helt like. Nedefor finner du planene og målsetningene.

NARVIK

Narvik skal være et internasjonalt møtested der satsinger kaldt-klima-teknologi, avanserte produksjonsteknologier, logistikk og transportsystemer, fornybar energi, bygg- og anleggsvirksomhet, samfunnssikkerhet og beredskap, og helseinnovasjon har særlig stort utviklingspotensial.

Her kan du lese programmet og de tre utvalgte satsingsområdene, samt de ti utviklingsmålene som er satt for UiT i Narvik.

HARSTAD

Med utgangspunkt i UiT i Harstads faglige identitet, har satsninger tilknyttet nye løsninger innenfor helse- og omsorgstjenester generelt og folkehelse spesielt, samfunnssikkerhet og beredskap, og bedriftsutvikling særlig stort utviklingspotensial.

Her kan du lese programmet og de tre utvalgte satsingsområdene, samt de ti utviklingsmålene som er satt for UiT i Harstad.

ALTA

Ansatte og studenter i Alta skal bidra til utvikling av kunnskap om et globalt forsiktig og ansvarlig friluftsliv og reiseliv, om å hindre sosialt utenforskap og marginalisering i arktiske samfunn, samt å sikre urfolks sosiale rettigheter. Med de perspektivene vil UiTs beliggenhet i Alta bidra til universitets totale bidrag til at verden oppnår FNs bærekraftsmål.

Her kan du lese programmet og de tre utvalgte satsingsområdene, samt utviklingsmålene som er satt opp for UiT i Alta.

Programmene skal følges opp gjennom årlige handlingsplaner med konkrete tiltak. Handlingsplanene skal bygge på utviklingsmålene, og utvikles av viserektor med bistand fra campusadministrasjonen før de legges fram for campusrådet for godkjenning

Her kan du se hvilke fakultet er tilstede på de ulike campusene, antall studenter, antall årsverk og antall studietilbud:

Campus Fakulteter til stede   Antall studenter Antall årsverk  Antall studietilbud
 Alta  Helsefak, BFE, HSL, IVT  1835  173,5  50
 Harstad  Helsefak, BFE, HSL, IVT  1250  146  26