Stor dag for Universitetsbiblioteket i Harstad

Studentene får nå selvbetjening, oppusset lokaler med nye møbler og arbeidsplasser, bedre lys og ny teknologi.

Lieungh, Erik
Published: 11.01.19 08:05 Updated: 11.01.19 08:23
Harstad

De ansatte ved UB har i høst arbeidet mye med å oppgradere lokalene på biblioteket, og nå er det altså endelig klart.
Torsdag kunne dermed Universitetsbiblioteket i Harstad feire sine nye tjenester.
De over 1200 studentene i Harstad kan nå se fram til en rekke tjenester. Den største endringen er at alle studenter i Harstad nå kan bruke lokalet også utenfor bemannet tid. Åpningstidene er derfor betydelig utvidet til klokken 06:00-23:00 hver dag - hele året.

I tillegg er det gjort store endringer i lokalet. Her er oversikten:
  • Nye sofa-/sittegrupper langs vindusrekka mot foajeen og mot kantina Prandium.
  • Ny stor sittegruppe ved inngangsparti.
  • Nye fasiliteter for gruppearbeid med tilgjengelig whiteboard.
  • Flere arbeidsplasser innerst i biblioteket, mot parkeringsplassen. Skjerming mellom plassene med lydabsorberende skillevegger.
  • Skranken reduseres og flyttes til fordel for studentarbeidsplasser.
  • Ny og bedre belysning med dagslysplater i taket.
  • Utlån av nettbrett.
  • Selvbetjent lån og retur.

Men for å kunne benytte lokalet når det ikke er bemanning der, må studenter og ansatte registrere seg og signere kontrakt på adgangskort.uit.no.

Koordinator på Universitetsbiblioteket i Harstad, Gry Hellem Mortensen. Foto: UiT

Veldig fornøyd

Gry Hellem Mortensen, koordinator for Harstadbiblioteket, er en av dem som har arbeidet mye med oppgraderingene. Hun kan fortelle at det var godt å endelig feire åpningen etter å ha jobbet med prosjektet i et halvt år.

- Feiringen har vært kjempebra. Vi har hatt musikk og mat, og folk har vært veldig fornøyde, forteller hun.

Mortensen sier at oppgraderingen av biblioteket har gått raskt.

- Det har vært intensivt arbeid med dette, men det har gått raskt. Bygg og eiendom sier det har vært som et ekspresstog. Nå ser lokalene kjempefine ut, og studentene som har vært innom er glad for at de nå kan jobbe her lengre.

Mortensen forteller at det studentene setter høyest av alle oppgraderingene er den utvida åpningstiden.

- Det er ikke alle studenter som har like god plass hjemme, så de ønsker en arbeidsplass og en studieplass hvor de også kan møte folk sosialt. De virker veldig fornøyde, forteller hun.

Biblioteket har også satt opp en egen tavle hvor studenter og ansatte kan komme med tilbakemeldinger på hva de mener om biblioteket, og komme med innspill til hvordan det kan bli enda bedre på biblioteket i Harstad.

Åpningssermonien i Harstad med musikalsk innslag fra Lånekassekameratene. Foto: UiT

Nye åpningstider må selvsagt også feires. Foto: UiT Foto: UiT
Lieungh, Erik