Disse skal representere UiT i Forsker Grand Prix

Joseph og Kristina gikk til topps i kveldens regionale finale i Forsker Grand Prix (FGP) i Tromsø. Til helgen skal de forsvare UiTs ære under den nasjonale finalen i Stavanger.

Henriksen, Lise Lotte
Published: 25.09.19 21:46 Updated: 26.09.19 12:35
Tromsø

Regional finale i Forsker Grand Prix gikk av stabelen 25. september i Tromsø. Foto: David Jensen

Stemningen sto i taket da årets ti deltakere endelig fikk vise fram hva de hadde øvd på det siste halve året. Til slutt var det Joseph Diab som sto igjen som kveldens vinner, og skal sammen med andreplassen, Kristina Junttila Valkoinen, reise til Stavanger allerede til helgen for den nasjonale finalen.

Med inflammatorisk tarmsykdom i bagasjen

- Det kjennes som at det er en drøm, jeg trodde ikke på henne da hun sa navnet mitt. Jeg er lykkelig, og jeg håper jeg kan representere UiT enda bedre når vi drar til Stavanger. I dag hadde jeg mange venner i salen, så jeg er spent på hvordan jeg kommer til å takle det, sier vinneren Joseph Diab.

Han hører til på Institutt for farmasi, og holdt et foredrag om inflammatorisk tarmsykdom. Diab er klar på at deltakelsen i FGP har vært lærerik og nyttig for hvordan han ser på sin egen forskning framover og hvordan han vil formidle forskning i fremtiden.

- Jeg har hatt mange presentasjoner, men ingenting kan sammenlignes med dette. Når noen kommer til deg og sier at forstår de hva jeg forsker på og sier de vil leve sunnere liv... Du kan ikke putte en pris på det, sier han.

Kristina Junttila Valkoinen og Joseph Diab skal representere UiT under helgens nasjonale finale i FGP i Stavanger. Foto: David Jensen

Vant fram med performancekunst

Den solide andreplassen gikk til Kristina Junttila Valkoinen, som hører til på Kunstakademiet. Hun fortalte om sin forskning på kunstfagpedagogikk fra scenen i kveld.

- Det er mest spennende. I hodet mitt er jeg allerede i gang med å planlegge hva jeg skal gjøre i Stavanger. Jeg gleder meg også til å treffe de andre i finalen og se hvordan de har jobbet med dette, sier hun.

Hun hadde kveldens kanskje mest utradisjonelle foredrag, hvor hun formidlet forskningen sin ved hjelp av performancekunst.

- Helt i starten var det litt skummelt, men publikum var varmt og med. Det var veldig artig for jeg fikk dem med på alt jeg ville gjøre, sier hun.

Diab og Valkoinen sto i finalen i kveld sammen med Adiana Sanabria-Moreno fra Institutt for medisinsk biologi, som ikke nådde helt opp i år.

Les også: Deltakere Forsker Grand Prix region nord 2019

Henriksen, Lise Lotte