Forskning og kunst i skjønn forening

Det nye konseptet GLØTT gir publikum en heidundrende kombinasjon av forskning, musikk, kunst og teater i løpet av én helg i Tromsø.

Aarskog, Karine Nigar
Published: 19.11.19 09:27 Updated: 19.11.19 12:12

Dramastudentene Øyvind Isaksen Bekkstrand, Augustin Junge Eliassen, Hedda Medby Fossland, Kathrine Holkestad, Therese Marie Severinsen og Torvald Storkjørren opptrer i en forestilling som tar utgangspunkt i utgravingene på Hillesøy. Foto: UMAK

– Vi ønsker å vekke alle sansene. Forskning og kunstneriske uttrykk kan støtte hverandre på uventet vis, sier prosjektleder for GLØTT, Petter Snekkestad.

UMAK

1. januar 2019 ble det kunstfaglige fakultetet og Tromsø Museum – Universitetsmuseet slått sammen til en ny enhet ved UiT. UMAK er forkortelse for Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag.

Det er den nye enheten UMAK ved UiT som arrangerer GLØTT, 29. november–1. desember. I løpet av de tre dagene kan man få med seg over 30 arrangementer. Blant dem finner man tilbud til både barn, ungdom og voksne.

Publikum vil blant annet få oppleve et stort antall konserter og foredrag som spenner fra arkeologi og litteratur til popmusikk. Fredag og lørdag er det på Kunstakademiet i Mackbygget det skjer, mens søndagen er viet de yngste på Norges arktiske universitetsmuseum.

Fag og kunst i særklasse

Ifølge direktør ved UMAK, Lena Aarekol, har GLØTT et tett program med faglighet og kunst i særklasse.

– Man får stifte bekjentskap med svært dyktige kunstnere og fagfolk i en artig atmosfære. Det blir folkekjøkken, teater og dikt. Publikum kan peile seg inn på noe som frister og samtidig dulte borti noe uventet. Man kan høre et foredrag om hestevelferd det ene kvarteret og få med seg et stykke av Marcel Bitsch i det andre, sier Aarekol.

Lena Aarekol er direktør ved UMAK.
Lena Aarekol er direktør ved UMAK. Foto: Mathilde Torsøe

Fredag blir en helaften med kunst og forskning og mat og drikke. Da kan man komme etter jobb og tilbringe hele kvelden på Kunstakademiet i Grønnegata 1.

– Lørdag roer vi det litt ned med akustiske konserter fordelt utover dagen, blant annet med stykker fra renessansen. Og så håper vi at museumsdagen på søndag, første dag i advent, kan være en hyggelig mørketidsaktivitet for familien. Det blir mye musikk og fortellinger for barn, sier Aarekol.

Se hele programmet her!

Møt Hillesøyfolket

Søndag åpner det også en ny utstilling på Norges arktiske universitetsmuseum som heter «Møt Hillesøy-folket».

– Den er basert på de nye båtgravfunnene der fra vikingtid. Da får man snakke med arkeologene og vi inviterer til en rekke aktiviteter med historisk klang, sier Aarekol.

Petter Snekkestad er prosjektleder for GLØTT.
Petter Snekkestad er prosjektleder for GLØTT. Foto: Nordlandsmuseet

Snekkestad framhever også foredragene av arkeolog Inger Storli og forfatter Anne Oterholm, der begge snakker om den samme tekstkilden – tromsværingen Ottars beretning fra omkring 890 – men fra to helt ulike vinkler.

Han nevner også troikaen Ole Bolås, Bjarne Isaksen og Jon Marius Aareskjold-Drecker fra Musikkonservatoriet som skal snakke og spille seg gjennom ny og gammel pophistorie, blant annet om progbandet Genesis og Grand Prix.

Les også: Hvem gjør hva på scenen i Eurovision?

– Med GLØTT ønsker vi å vise noe av det som skjer ved UMAK, innenfor både forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid. Vi ønsker også å gjøre noe samlende for den nye enheten, sier Snekkestad.

Aarskog, Karine Nigar
Published: 19.11.19 09:27 Updated: 19.11.19 12:12