Ny samarbeidsavtale i Japan

UiT har inngått en avtale om forskning og utdanning med det prestisjetunge universitetet Sokendai i Japan.

Aarskog, Karine Nigar
Published: 25.11.19 12:28 Updated: 26.11.19 10:32

Rektor ved Sokendai, Mariko Hasegawa (foran t.v.) og UiT-rektor Anne Husebekk under signeringen av den nye avtalen. Bak står minister for forskning og høyere utdanning, Iselin Nybø (t.v.), Norges ambassadør til Japan, Inga M.W. Nyhamar, direktør ved det japanske polarinstituttet, Takuji Nakamura og direktør ved Sokendai, Takashi Nagata. Foto: privat

Samarbeidsavtaler i Japan

Waseda University
Toyo University
Tokyo University of marine sciences and technology
Tokyo University of foreign studies
Toyama University
Gifu University
Nagoya University
Toyohashi University of technology
Kaogoshima University
Sokendai University
National Institute for Polar Research
University of Hokkaido

Avtalen med Sokendai ble undertegnet da rektor ved UiT Norges arktiske universitet, Anne Husebekk, besøkte universiteter i Japan og Sør-Korea sammen med forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø i begynnelsen av november.

– Dette er en avtale vi er veldig glad for å ha fått til, som er meget eksklusiv. Sokendai er et flott sted å studere med mange professorer i forhold til antallet studenter, sier Anne Husebekk.

Sokendai består av 20 institutter, deriblant det japanske polarinstituttet, og har utelukkende master- og doktorgradsstudenter. I avtalen med UiT er det blant annet forventninger om et samarbeid om veiledning av doktorgradskandidater.

– Avtalen er viktig fordi den knytter oss til en japansk prestisjeinstitusjon med overlappende interessefelt og gode muligheter for forskningssamarbeid og studentutveksling, sier Husebekk.

Her kan du se alle samarbeidsavtalene UiT har

Sterke miljøer innen romfysikk

Ifølge dekan ved Det naturvitenskapelige fakultet ved UiT, Arne Smalås, vil det bli laget underliggende avtaler i tillegg til den overordnede som Husebekk har signert.

– Først i løypa ligger en avtale for romfysikk, et område der begge institusjonene har sterke miljøer. Institusjonene har allerede hatt et langvarig samarbeid innen dette området, blant annet gjennom EISCAT og EISCAT3D-samarbeidet. Gjennom den nye avtalen blir samarbeidet enda tydeligere og tettere, sier Smalås.

Samarbeidsavtaler i Sør-Korea

Seoul National University
Hankuk University of  foreign studies
Woosong University, SolBridge School of Business
Kyungpook National University
Korea Polar Resarch Institute

Les også: Nå starter byggingen av det nye millionanlegget

Første UiT-student ved Seoul National University

Delegasjonen besøkte også de to UiT-partnerne Waseda University i Japan og Seoul National University (SNU) i Sør-Korea, der Husebekk hadde et møte med rektor Se-Jung Oh. Avtalen med SNU ble signert i fjor høst.

Denne høsten har UiT sin første utvekslingsstudent ved SNU; Marie Anastasia Sivertsen som studerer bachelor i samfunnsplanlegging og kulturforståelse. Hun forteller at hun valgte å studere ved SNU fordi hun ønsket å oppleve et kultursjokk i et land med kulturtradisjoner og språk som ikke kan sammelignes med andre land i Europa eller engelsktalende land.

Marie Anastastia Sivertsen (t.v.) og rektor Anne Husebekk ved SNU i Sør-Korea.
Marie Anastasia Sivertsen (t.v.) og rektor Anne Husebekk ved SNU i Sør-Korea. Foto: privat

– Det har jeg virkelig fått kjenne på, selv om det går veldig greit å overleve med engelsken, tross store språkbarrierer. Det mest utfordrende er å få seg et lokalt nettverk og venner, siden man ofte ender opp i grupper med andre internasjonale studenter, forteller Sivertsen.

Hun ga seg imidlertid ikke og har klart å få oppleve koreansk kultur på nært hold.

– Det har gitt meg en tilpasningsdyktighet jeg ikke ville vært foruten, og det er nok den egenskapen man utvikler mest ved å velge dra på utveksling, sier hun.

Større perspektiv

Sivertsen forteller at hun også har fått utvidet perspektivet ved å være på utveksling i Sør-Korea. Hun har utfordret seg selv ved å ta emner på kombinert master- og PhD-nivå og emner som har endret verdensbildet hennes.

– Det er utrolig hvor liten brøkdel man lærer om andre ting i verden hjemme i Norge og hvordan det undervises fra andre perspektiver, sier hun.

Hun forteller videre at standarden på utdanningen er høy og at det er større krav til ulike oppgaver i emnene enn i Norge. Karakteren man får er satt sammen av oppgaver, presentasjoner, midtveiseksamener, eksamener og oppmøte, i tillegg til at man kan ta ekstra poeng gjennom å skrive essays eller delta i forskningsprosjekter.

– Alt i alt er jeg veldig glad for at jeg benyttet meg av muligheten til å reise. Jeg sitter igjen med tilpasningsdyktighet, kulturforståelse, ny kompetanse om studiet mitt og selvfølgelig gode minner fra det jeg har fått oppleve, avslutter Sivertsen.

Aarskog, Karine Nigar
Published: 25.11.19 12:28 Updated: 26.11.19 10:32