Her treffer du UiT på TIFF

Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF) går i gang denne uka og UiTs forskere bidrar på mange måter i programmet – både som deltakere i filmer, i lunsjsamtaler om filmer og i innledning til filmvisninger.

Solhaug, Randi Merete
Published: 10.01.20 15:00 Updated: 16.01.20 12:28

I år feirer Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF) 30-årsjubileum, og UiT Norges arktiske universitet har i mange år vært en av hovedsamarbeidspartnerne til festivalen. Også i år bidrar våre forskere til festivalprogrammet.

Verdenspremiere på arktisk forskningsfilm

Filmen Into the dark har verdenspremiere torsdag 16. januar. Foto: Michael Snyder

Du kan blant annet få med deg filmen Into the dark som skal ha verdenspremiere i Film fra nord-programmet under TIFF. Den handler om forskere fra UiT som reiser mot Nordpolen for å studere dyreplankton midt i den mørkeste perioden, polarnatta.

Blant annet er professor Jørgen Berge ved Institutt for arktisk og marin biologi med, og filmen viser at arbeidsforholdene for forskerne mildt sagt blir vanskelige. For å få gode forskningsresultater må de nemlig skru av lyset på forskningsskipet, og jobbe videre i stummende mørke.

– Å få jobbe sammen med noen av verdens beste arktiske forskere fra UiT Norges arktiske universitet og the Scottish Association for Marine Science var et privilegium, sier regissør Michael Snyder, som selv kommer til å delta på premieren torsdag 16. januar.

Les mer: Arktisk forskningsfilm med verdenspremiere på TIFF

Se også: Livet i polarnattas dyp

Forskere bidrar i Samtaler om Nord

En del av TIFF-programmet i år heter Samtaler om Nord, og skal bygge bro mellom lerretet og samfunnsdebatten. Med utgangspunkt i film på festivalen arrangeres daglige lunsjsamtaler.

Torsdag 16. januar klokken 12 er samtaletemaet ”Framtiden for samiske språk”. Professor Øystein Vangsnes ved Institutt for språk og kultur deltar i samtalen sammen med blant annet Samerådets visepresident Christina Henriksen og nyhetsdirektør i Sagat, Lars Birger Persen.

Fredag 17. januar klokken 12 bidrar førsteamanuensis Jonas Stein ved Institutt for samfunnsvitenskap i lunsjsamtalen som har tema ”Politisk tillitskrise”. Han møter blant annet varaordfører og Senterpartipolitiker Marlene Bråthen og regissør av den TIFF-aktuelle filmen ROADS, Bo Johan Sörensen.

Samtalene blir også strømmet på iTromsø.

Holder innledning til film om selvmord

Mandag 13. januar og torsdag 16. januar vises også filmen The Grizzlies for en rekke skoleklasser på ungdomsskoletrinnet. Det er en film som omhandler det triste men svært så aktuelle temaet selvmord i urfolkssamfunn. Professor Torjer Olsen ved Senter for samiske studier (SESAM) kommer til å holde innledning på begge visningene.

– Det er jo en fryktelig tung og brutal film, men samtidig har den humor og hjertevarme. Selvmord er ganske komplisert tema å ta opp med ungdom, men det er dessverre veldig aktuelt. Det har vært mange tilfeller den siste tiden. Dessuten er det veldig viktig å bidra i den offentlige samtalen om selvmord, både i urfolkssamfunn og i samfunnet generelt, sier Olsen.

Henriette Dybwad, en av masterstudentene fra Master of Visual Anthropology (SOA/ISV), har dessuten fått sin film ‘Ebb and Flow’ (Flo og fjære) offisielt utvalgt til Film fra Nord programmet.

Gratis utekino og klimamarkering

HBO-dokumentaren Ice on fire, med Tromsø-forskere i spissen, er produsert av Hollywood-skuespiller Leonardo DiCaprio. Foto: HBO

I år blir det dessuten gratis utekino med visning av HBO-dokumentaren Ice on fire onsdag 15. januar.

Den retter fokuset mot det banebrytende arbeidet som pågår innen dagens klimaforskning. Forskere fra UiTs senter for fremragende forskning CAGE (Senter for Arktisk gasshydrat, miljø og klima) bidrar betydelig i filmen, som for øvrig har stjerneskuespiller Leonardo DiCaprio som produsent og fortellerstemme. Dokumentaren fikk stående applaus under premieren på filmfestivalen i Cannes i mai 2019.

Det er UiT og TIFF som i fellesskap inviterer Tromsøs befolkning til markering og kinovisning, og før filmen vil direktør Karin Andreassen ved CAGE holde en kort innledning.

Solhaug, Randi Merete
Published: 10.01.20 15:00 Updated: 16.01.20 12:28