Gir grammatikk-hjelp til verdens urfolkspråk

Den første grammatikkontrollen noensinne for et samisk språk, GramDivvun 1.0, er nå tilgjengelig. – Et viktig og godt hjelpemiddel for alle som skriver samisk, sier Sjur Nørstebø Moshagen, leder for Divvun-gruppa ved UiT Norges arktiske universitet.

Eidum, Espen Viklem
Published: 10.03.20 10:30 Updated: 10.03.20 13:31

I fjor var forskere fra Divvun og Giellatekno ved UiT Norges arktiske universitet invitert av Sametinget og Kommunal- og moderniseringsdepartementet til FN i New York for å presentere teknologiske løsninger som kan gi alle verdens språk mobiltastaturer og digitale retteprogram. Nå er også nordsamisk grammatikkontroll lansert. Fra venstre: Børre Gaup, Linda Wiechetek, Trond Trosterud, Elena J. Paulsen, Lene Antonsen, Sjur N. Moshagen. Foto: privat

– Dette er jo en aldri så liten begivenhet. Etter det vi kjenner til er GramDivvun også den første grammatikkontrollen noensinne for et urfolkspråk, sier Moshagen.

En stavekontroll for de samiske språkene nord-, sør-, lule-, enare- og skoltesamisk har allerede vært i bruk en stund. Grammatikkontrollen som nå er offisielt lansert, er foreløpig kun for nordsamisk.

Les også: No kjem samisk stavekontroll til mobilen

– Men nå har vi fått det grunnleggende rammeverket på plass. Det gjør det enklere når vi tar fatt på jobben med å utvikle tilsvarende hjelpemiddel for lulesamisk og deretter sørsamisk, sier Moshagen.

Omfattende kontroll

Grammatikkontrollen retter ikke bare vanlige skrivefeil, men også riktige ord som ikke passer inn i den aktuelle sammenhengen. I tillegg retter den en del formateringsfeil, for eksempel bruk av anførselstegn og mellomromsfeil. Såkalte særskrivingsfeil – oppdeling av sammensatte ord som skal skrives i ett – skal den ifølge Moshagen også fange opp 85 prosent av.

– Det er selvsagt også mange feil kontrollen ikke oppdager og retter, men det vil komme oppdateringer med jevne mellomrom som fanger opp flere og flere feiltyper, sier Moshagen.

Grammatikkontrollen finnes for MS Word og Google Docs, og fungerer på Windows, Mac, iPad, Chromebook og alle andre steder der MS Word og Google Docs finnes.

I front

Eksempel på feil som GramDivvun nå kan rette:
«– Na vuolgu min biddjui de oaččut skeaŋkka.» Både «biddjui» (bli satt) og «bidjui» (inn i hula) er korrekte ord, men de passer inn i ulike sammenhenger. I eksempelet over burde det være «bidjui». GramDivvun 1.0 oppdager og retter slike feil.

UiT-miljøer som Giellatekno og Divvun har i flere år stått i front i det som beskrives som en digital språkrevolusjon for verdens urfolkspråk. Blant mange milepæler for miljøene er utvikling av samisk tastatur for mobiltelefoner og nettbrett som ble lansert i 2014 og som fungerer som en portåpner til blant annet sosiale medier. Til grunn lå teknologi som gjorde det enkelt å lage skjermtastaturer til alle slags skriftspråk.

Kan brukes av alle

Divvun 1.0 stavekontroll ble lansert allerede i 2007. Den aller første nordsamiske stavekontrollen inneholdt cirka 70.000 ord. I 2015 ble det sluppet en gratis tilgjengelig versjon som ikke bare inneholdt dobbelt så mange ord, men også en oppdatert rettskriving.

Les også: Stavekontroll gir håp til truede språk

Den største nyvinningen var likevel måten stavekontrollen ble laget på. Ved å bruke åpne kildekoder åpnet man for at de aller fleste skriftspråkene i verden kunne få sin egen stavekontroll. Det samme gjelder for den nå helt ferske grammatikkontrollen.

– Det tekniske rammeverket er språkuavhengig og kan i prinsippet brukes av hvilket som helst språk i verden, sier Sjur Nørstebø Moshagen.

Eidum, Espen Viklem
Published: 10.03.20 10:30 Updated: 10.03.20 13:31