UiT-professor inn i Det Norske Videnskaps-Akademi

Siv Ellen Kraft er valgt inn som nytt medlem i Det Norske Videnskaps-Akademi.

Aarskog, Karine Nigar
Published: 30.03.20 16:13 Updated: 02.04.20 12:31

Siv Ellen Kraft er professor og religionshistoriker ved UiT.
Siv Ellen Kraft er professor og religionshistoriker ved UiT. Foto: Stig Brøndbo/UiT

Torsdag 19. mars ble det klart hvem som er valgt inn som nye medlemmer i Det Norske Videnskaps-Akademi i 2020 i henholdsvis Den matematisk-naturvitenskapelige klasse og i Klassen for humaniora og samfunnsvitenskap.

Blant de nye medlemmene er 17 norske medlemmer og seks utenlandske.

Et av de nye, norske medlemmene er Siv Ellen Kraft, som er professor ved Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi ved UiT Norges arktiske universitet. Hun er valgt inn i klassen for humaniora og samfunnsvitenskap.

– Dette var en veldig hyggelig nyhet, og jeg gleder meg til å ta fatt på arbeidet, sier Kraft.

Instituttet har fra før fem medlemmer i Videnskaps-Akademiet. Disse er Bjørnar Olsen, Hallvard Tjelmeland, Narve Fulsås, Einar A. Niemi og Lars Ivar Hansen. De to sistnevnte er imidlertid pensjonert og professor emeritus, og derfor opplistet i kategorien «Over 70 år». Totalt er det 26 personer fra UiT som er medlem i Videnskaps-Akademiet.

Se alle de nye medlemmene her!

Aarskog, Karine Nigar
Published: 30.03.20 16:13 Updated: 02.04.20 12:31