Utdanningspris til veilederutdanning for ansatte i barnevernet

Årets utdanningspris ved Helsefak går til et fagmiljø som bruker omvendt undervisning som metode, og som ønsker å bidra til at barnevernet blir bedre.

Wærås, Torgunn
Published: 25.06.20 09:45 Updated: 25.06.20 08:54

Den nasjonale videreutdanninga i veiledning er et tilbud til alle kommuner og barneverntjenester i hele landet, forteller Camilla Lauritzen, som har ledet arbeidet med å etablere og utvikle studiet. Foto: Stig Brøndbo, UiT

Camilla Lauritzen

Aktuell som mottaker av Helsefaks utdanningspris 2020

Antall år ansatt ved UiT: 15
Faglige hovedinteresser: barn og unges psykiske helse og pedagogikk

Siste publikasjon: Å medvirke når barnevernet undersøker (Delrapport 5, Barnevernets undersøkelsesarbeid – fra bekymring til beslutning)

Faglige mål de nærmeste årene: Dykke ned i den enorme mengden data fra undersøkelsesarbeidet om barnevernet, og skrive masse artikler!

Akademisk hjertesak: At utdanning er like viktig som forskning, og at vi må tette gapet mellom kunnskap og praksis. Generelt tar det altfor lang tid å få tatt i bruk i praksis det vi forsker på ved Helsefak.

Se for deg at du er 22 år, har en fersk bachelorgrad og er nytilsatt i barnevernet. Du har begrenset med livserfaring, og slippes løs på noe av den tyngste problematikken som fins; vold, rus og mennesker i tøffe livssituasjoner. Du har trolig ikke barn selv, men skal gi råd til en far eller mor som kanskje er dobbelt så gammel som deg.

Skal motvirke praksissjokk, utbrenthet og turnover

− Det er et vanvittig stort sjokk å gå fra å være student, til å komme ut i praksis. Vi ser også at mange blir utbrente og slutter i jobben etter kort tid. Det er her vår utdanning kommer inn i bildet som et forebyggende tiltak, forklarer professor Camilla Lauritzen ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord – psykisk helse og barnevern (RKBU Nord).

Lauritzen har vært ansvarlig for den nasjonale videreutdanninga i barnevernfaglig veiledning ved UiT helt siden starten, og studiet er utviklet som et samarbeid mellom mange dyktige fagfolk.

− Å få anerkjennelse for noe som er så viktig, og samtidig er så givende å jobbe med, er kjempefint! Prisen er til alle som har vært involvert i studiet, og jeg gleder meg stort til å kunne fortelle om tildelinga til kollegene mine, sier Lauritzen.

Studiet er ettårig, tas på deltid og har to nasjonale samlinger i Tromsø og tre samlinger enten i Oslo, Trondheim, Bergen eller Tromsø. Dette er de samme stedene som de regionale RKBU-ene holder til, og som alle stiller med gruppeveiledere.

Omvendt undervisning

Flipped Classroom, eller omvendt undervisning som det kan kalles på norsk, er tatt helt inn i varmen i dette studiet: All undervisning er tilgjengelig på nett, som korte videoleksjoner på 10-15 minutter, mens tida under samlingene brukes til å løse oppgaver, øve på veiledning og få veiledning av lærer og medstudenter. Opplegget er spesialdesignet for barnevernet, og har metodikk og ferdighetstrening i fokus.

− Det er nesten magisk å følge studentene, og bokstavelig talt få se hvordan ferdighetene blir til. Studentene gjør videoopptak av egen veiledning på arbeidsplassen sin. Så får de selv veiledning på det de gjør, slik at hver enkelt får utvikle seg videre fra det ståstedet de har.

Camilla Lauritzen mottok Utdanningsprisen 2020 fra Helsefak på vegne av fagmiljøet og i all hemmelighet. Nå gleder hun seg stort til å kunne fortelle kollegene sine om prisen. Foto: Stig Brøndbo, UiT

Vant nasjonal utlysning

Historia til det prisvinnende studiet startet da Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (BUF-dir) søkte etter en utdanning som skulle gjøre erfarne ansatte i barnevernet til gode veiledere for nyansatte kolleger. Etter en pilotperiode hvor flere læresteder var med i konkurransen, falt valget på tilbudet som RKBU Nord ved UiT hadde utviklet. Dermed ble utdanninga nasjonal fra 2016, finansiert av direktoratet.

− Vi tror vi når målsettingene med studiet ut fra tilbakemeldingene vi får, men sikre kan vi ikke være. Derfor har vi fulgt tre kull tett, og samlet data både fra studentene og fra de som er blitt veiledet. Analysene begynner til høsten.

− Så dere vet ikke om Utdanningsprisen 2020 er fortjent før resultatene fra følgeforskninga er klar?

− He, he, nei, det kan du si, sier Camilla Lauritzen.

Utdanningsprisen skal stimulere til og anerkjenne videreutvikling av kvalitet i utdanningene og inspirere andre. Tiltaket må være nyskapende eller bidra til økt kvalitet i utdanningene. Prisen består av et diplom, pokal fra Glasshytta Blåst og 30 000 kroner.

Se video om satsinga på veiledning i barnevernet og videreutdanninga i barnevernfaglig veiledning

Eksempler på undervisning etter prinsippet om omvendt undervisning. Temaet her er gruppeveiledning, der undervisninga består av to deler:
Video, gruppeveiledning 1
Video, gruppeveiledning 2

Blogginnlegg fra 2015 av Camilla Lauritzen, like før videreutdanninga ble nasjonal: Verdens farligste yrke (og hva vi kan gjøre for å redusere risikoen)

Denne artikkelen inngår i Helsefaks digitale sommerfestival!

Wærås, Torgunn
Published: 25.06.20 09:45 Updated: 25.06.20 08:54