Reiselivsekspertenes 10 beste tips til Norgesferien

Også i år blir det Norgesferie for de fleste. Her får du eksklusive råd for en vellykket ferie fra to eksperter innen reiseliv. OBS! Inneholder tips om flere av Nord-Norges ukjente perler ...

Campingbil langs norsk fjord.
Reiselivsekspertene anbefaler å besøke randsonene av de meste kjente stedene. Photo: Mostphotos
Portrettbilde av Moe, Trude Haugseth
Moe, Trude Haugseth trude.h.moe@uit.no Senior kommunikasjonsrådgiver
Published: 28.05.21 15:05 Updated: 26.06.21 15:46
Tourism

Heller ikke ferien 2021 blir helt som andre sommerferier. Myndighetene anbefaler fortsatt at vi holder oss i Norge.

Bente Haug er forsker innen reiseliv
Bente Haug forsker på reiseilv ved UiT. Foto: UiT
– Pandemien har snudd opp ned på folks reisevaner, sier Bente Haug, som er leder for Institutt for reiseliv og nordlige studier ved UiT Norges arktiske universitet.

Hun er likevel ikke i tvil om hva hun mener er det smarteste å gjøre i sommer, og det som blir hennes første råd:

1. Ta reiserådene på alvor

Ta utgangspunkt i reiserådene fra myndighetene og FHI når du planlegger ferien.

2. Dra på nærferie

Haug mener nærferie er det mest ansvarlige du kan gjøre, og at du gjerne kan feriere så nært hjemme som mulig.

– Slik bidrar du også til aktivitet og omsetning i lokalmiljøet ditt, mener reiselivseksperten.

Haug, som bor i Alta, har selv planer om å besøke Alta Museum mye.

– Det er et fantastisk museum, med sine helleristninger som står på Unescos verdensarvliste, tipser hun

3. Dypdykk i lokalhistorien

Hun anbefaler også gjøre litt dypdykk i lokalhistorien der du bor, for eksempel om hva som skjedde under andre verdenskrig.

– Det er bare å google stedsnavn og «andre verdenskrig», så kommer det garantert opp noe spennende, råder Haug entusiastisk.

Lær deg kart og kompass og oppdag naturen i sommer. Gjerne nært der du bor, anbefaler reiselivsekspertene ved UiT. Foto: Mostphotos

4. Lær deg kart og kompass og dra på tur

Ikke alle historiske steder er like tilgjengelige, noe som kan passe bra med Haugs siste råd:

– Lær deg kart og kompass og kom deg ut i den fantastiske norske naturen! avslutter Haug entusiastisk.

Reiselivsekspertens utvalgte perler i Nord-Norge:

Steigen/ Hamarøy/ Vesterålen-området

Masi, Kautokeino, Karasjok (Indre Finnmark)

Kjerringøy utenfor Bodø

Sommarøya utenfor Tromsø

Honningsvåg, Gjesvær og Skarsvåg ved Nordkapp

Sørøya i Finnmark

Harstad i Troms

5. Oppdag perlene i randsonene

Vi har også hentet inn tips om ferie i Nord-Norge fra en annen reiselivsforsker – som anbefaler å tenke litt utenfor boksen.

De store attraksjonene i Nord-Norge er selvfølgelig flotte, men jeg anbefaler på det varmeste å besøke randsonene rundt, sier Kristen A. Ellingsen, dosent i reiseliv ved UiT.

For eksempel må du gjerne ta et besøk til Lofoten, men du må også dra til det Ellingsen kaller «indrefileten» av Nordland, nemlig Vesterålen, Steigen og Hamarøy.

– Her fins virkelig Nord-Norges skjulte perler, sier Ellingsen engasjert, som mener at det her vil være færre besøkende enn i Lofoten, men det er like vakkert og med samme type levesett og kultur.

Hvis du drar til Nordkapp, foreslår han at du også besøker andre steder på Magerøya, som Honningsvåg, Gjesvær og Skarsvåg.

I tillegg anbefaler han Indre Finnmark, med bygdene Masi, Karasjok og Kautokeino, for en annerledes og spennende opplevelse.

– Dersom du trenger en flukt fra alt kjas og mas, så er ingen steder bedre, smiler Ellingsen.

Også vakre Sommarøya – med sine hvite sandstrender og turkisblå hav – i randsonen av Tromsø, mener han er et must å besøke. Det samme gjelder idylliske Kjerringøy utenfor Bodø.

Dosent i reiseliv ved UiT, Kristen Albert Ellingsen, anbefaler å besøke randsonene av de store attraksjonene i Nord-Norge. Foto: Magne Kveseth/ UiT

6. Start ferien på nettet

Uansett om du ønsker å oppleve strandliv, reindrift, sjøfiske, barnevennlige museer, hvalsafari eller andre aktiviteter, anbefaler han å starte ferien på nettet, med googling av stedsnavn og «visit». Da kommer masse tilbud opp.

7. Utnytt bekjentskapene dine

Han anbefaler også å spørre venner og kjente for å få info om lokalmiljøer du besøker.

Venner og kjente sitter på masse lokal info som er verdifull for deg som gjest. Bruk den, oppfordrer han.

Kanskje får du samtidig et sted å bo?

8. La bilen stå og bruk lokalbåter

Et annet tips er å benytte seg av offentlig lokaltransport, gjerne til havs.

– La bilen stå litt, og oppdag området med lokalbåtene. Da får du se fantastiske kystområder og øysamfunn.

9. Oppdag det urbane Nord-Norge

Reiselivsdosenten slår også et slag for å besøke byene i nord.

– Dersom du ikke er naturtypen, så er jo også Nord-Norge full av spennende urbanitet, fra Bodø i sør, via Tromsø, til Alta og Kirkenes i nord, slår dosenten fast.

Ellingsen har spesielt sansen for Harstad. Det er en kjempespennende by, med sin vakre havn og innseilinga til et fantastisk kystområde, mener reiselivsforskeren.

Ved havna finner du også hyggelige kaféer og hoteller med spektakulær utsikt, legger Ellingsen til.

10. Snakk med folk

Ellingsens siste råd, mener han kanskje er det aller viktigste:

Det er masse spennende attraksjoner og vakre steder, men husk å snakke med folk som bor der, sier Ellingsen

– En kjenning av meg besøkte den fantastiske Juhls sølvsmie i Kautokeino, men det han husket aller best fra oppholdet i bygda, var praten han hadde med en fra lokalbefolkninga på Coop, avslutter reiselivseksperten.

Juhls sølvsmie i Kautokeino
Juhls flotte sølsvmie i Kautokeino er vel verdt et besøk. Men ikke glem å snakke med folk som bor der, oppfordrer UiTs reiselivsekspert. Foto: Magne Kveseth/ UiT Norges arktiske universitet.
Moe, Trude Haugseth trude.h.moe@uit.no Senior kommunikasjonsrådgiver
Published: 28.05.21 15:05 Updated: 26.06.21 15:46