Marinbiolog Raphaelle vant Forsker Grand Prix i Tromsø 2020

Raphaelle Descoteaux og Bente Johnsen ble de to beste kandidatene i årets regionale finale. Nå skal de representere UiT i den nasjonale finalen på Byscenen i Trondheim til helgen.

Portrettbilde av Bludd, Ellen Kathrine
Bludd, Ellen Kathrine ellen.kathrine.bludd@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Published: 23.09.20 22:00 Updated: 23.09.22 15:48
Arctic Health

vinnere av forsker grand prix Tromsø 2020
Raphaelle Descoteaux og Bente Johnsen gikk til topps i den regionale finalen i Forsker Grand Prix 2020. Foto: Jonatan Ottesen

10 dyktige doktorgradskandidater presenterte sin spennende forskning i årets regionale finale i Forsker grand Prix. De fikk bare fire minutter på seg til å vinne juryens og publikums gunst med sin forskning. Halvparten av publikum var i salen og halvparten kunne følge med på streaming og stemme hjemmefra.

Region Nords beste forskningsformidler ble Raphaelle Descoteaux! Hun forsker på babyene til sjøstjerner og anemoner på havets bunn.

Raphaelle Descouteaux
Vinner Raphaelle Descoteaux fra Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi, formidlet spennende forskning om babyer fra havets bunn. Foto: Jonatan Ottesen

Tidligere finaler

Forsker Grand Prix 2019 Joseph Diab, UiT, vant i Tromsø Daniel Vethe, NTNU, vant finalen i Stavanger

Forsker Grand Prix 2018 Maria Olsson, UiT, vant i Tromsø og Ben David Normann, UiS vant finalen i Tromsø

Forsker Grand Prix 2017 Torbjørn Øygard Skodvin, UiT, vant i Tromsø, og finalen i Trondheim

Forsker Grand Prix 2013 Runar Gjerp Solstad vant i Tromsø og Silja T. Griffiths, UiB, vant finalen i Oslo

Forsker Grand Prix 2012 Kajsa Møllersen, UiT, vant i Tromsø og finalen i Tromsø

Forsker Grand Prix 2011 Elina Halttunen, UiT vant i Tromsø og Audun Hetland, UiT, finalen i Bergen

UiT var ikke med i Forsker Grand Prix i 2010, og 2014-16

Forsker på veldig små babyer

– Jeg forsker på babyene til dyr som bor på havets bunn og hvordan de bidrar til å spre bunndyrene rundt omkring, forteller Raphaelle.

– Vi bor på en vakker planet, full av fantastiske skapninger! Noen arter vet vi mye om, men andre er fortsatt et mysterium, sier hun.

Hun forteller at vi vet spesielt lite om de små babyene til sjøstjerner, snegler, og andre dyr som bor på sjøbunnen.

– Det er mikroskopiske babyer som ikke bare er veldig søte, de spiller også en kritisk rolle i spredningen av artene.

Raphaelle har vært på flere forskningstokt i Arktis der hun har tatt vannprøver for å finne disse små babyene.

– De fleste artene vi fant var arktiske arter. Men en art vi fant fins faktisk bare helt sør for Norge! Så den har svømt langt, forteller marinbiologen. Hun forklarer at for å finne svaret på hvordan det var mulig å reise så langt for en så liten baby, så måtte de studere havstrømmer.

– Arten vil mest sannsynlig ikke overleve i det kalde vannet i Arktis. Men med et hav som stadig oppvarmes av et klima i endring så er det mulig at sørlige arter kan komme inn og true levestedet til de arktiske artene som egentlig skal bo der.

– Dermed kan disse babyene være med på å forandre Arktis, avslutter forskeren.

Forsker på Tromsøværinger

Bente Johnsen som ble nummer to forsker på kognisjon og demens.

– I første del av min doktorgrad har jeg konsentrert meg om kognisjonen i den friske befolkningen i Tromsø, og hva som har påvirket den. Nå er jeg i gang med andre del, nemlig å kartlegge den delen av Tromsøs befolkning som har utviklet demens.

– Tromsøværingen blir smartere og smartere, de gjøre det bedre på kognitive tester, hvorfor er det sånn? spør Johnsen. Utdanning har vært veldig viktig, i tillegg til at man ikke drikker for mye alkohol på en gang, som var mer vanlig tidligere.

Hvordan få god kognisjon? Her er oppskriften til Johnsen:

– Ta utdanning, slutt å røyk, drikk litt alkohol, tren, spis sunt og ta vaksiner.

Kognitiv svikt og demens er et stort samfunnsproblem. Det er vanlige lidelser, men er svært krevende for både pasient, familie og samfunn. Likevel er demens en uløst gåte, uten behandling.

– Behovet for forskning er stort, og jeg ønsker å bidra, forteller Johnsen som bruker tall fra Tromsøundersøkelsen i sin forskning.

forsker Bente Johnsen
Bente Johnsen fra det Helsevitenskapelige Fakultet, formidlet spennende forskning om Tromsøs befolkning. Foto: Christian Halvorsen

Nasjonal finale i Forsker Grand Prix 2020

Heidi Angell Strøm endte på tredjeplass med sitt forrykende show om kulturentreprenører i nord. Juryen hadde et vanskelig valg, sammen med alle i publikum og hjemme som var med og stemme frem vinnerne. I juryen satt kunstner, musiker, regissør og produsent Elle Márjá Eira, journalist i NRK Hege Iren Hansen, og prorektor ved UiT Kenneth Ruud.

Den nasjonale finale avholdes på Byscenen i Trondheim lørdag 26. september. Vinneren av finalen blir kåret til Norges beste forskningsformidler 2020!
Finalen streames og kan følges her.

Bludd, Ellen Kathrine ellen.kathrine.bludd@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Published: 23.09.20 22:00 Updated: 23.09.22 15:48